Liikuntaneuvonta pääkuva

Navigaatiovalikko

Liikuntaneuvonta, sisältö

Liikuntaneuvonta

Liperin kunta järjestää maksutonta liikuntaneuvontaa eri ikäisille ja eri elämänvaiheissa oleville kuntalaisille. Tarjoamme nyt iikuntaneuvontaa myös pienryhmissä!
  • Liikutko terveyden kannalta riittävästi?
  • Kaipaatko tukea ja opastusta liikunnan aloittamiseen?
  • Haluaisitko kokeilla uutta harrastusta turvallisesti osaavassa ohjauksessa?
  • Haluaisitko lisätä arkeesi liikuntaa, mutta et tiedä mitä mahdollisuuksia Liperissä on?

Ota ensimmäinen askel kohti liikunnallisempaa arkea ja varaa aika maksuttomaan, henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaamme!

Liikuntaneuvonnassa etsimme ja kokeilemme yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia liikuntamuotoja.

Tapaamiskertoja on viidestä-kuuteen ja kontrollikäynnin voi sopia noin 2 kuukauden päähän ohjausjakson päätyttyä. Ensimmäisellä kerralla kartoitetaan asiakkaan lähtötilanne ja edetään asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden mukaisesti. Yksi tapaaminen kestää 60-90 minuuttia. Saavu sovittuun tapaamiseen ajoissa.

Liikuntaneuvonta on suunnattu liikuntaa aloitteleville ja painonhallinnan kanssa kamppaileville henkilöille, joilla ei ole akuuttia hoitoa tai kuntoutusta vaativaa sairautta.

Liikuntaneuvonnassa saat tietoa alueen liikuntamahdollisuuksista sekä tukea liikunnan aloittamista varten.

Ajanvaraus liikuntaneuvontaan tapahtuu varaamalla henkilökohtainen aika terveysliikunnanohjaajalta. Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta ja liikuntaneuvontapalveluiden kuvausten yhteydestä.

Etsitään yhdessä juuri Sinulle mielekäs tapa liikkua!

Opastusta kuntosalilla

Varaa aika maksuttomaan laiteopastukseen tai henkilökohtaiseen ohjaukseen kuntosalille. Ohjaaja opettaa laitteiden turvallista käyttöä sekä antaa tekniikkavinkkejä. Halutessasi voit sopia ohjaajan kanssa ajan henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaan.

Ota yhteyttä:

terveysliikunnanohjaaja Mira Kostamo, 040 582 6726 tai mira.kostamo@edu.liperi.fi

Opastastusta vesiliikuntaan

Haluaisitko tutustua vesiliikuntaan liikuntamuotona? Liperin kunta tarjoaa maksutonta opastusta. Vesiliikuntaopastus on suunnattu aloittelijoille. Opastus voi sisältää uintitekniikoiden alkeita, vesijuoksua tai vesijumppaa.

Ota yhteyttä:

Liprakan uinninvalvojat, 040 679 3632 tai liprakka@liperi.fi

Liikuntaneuvonta pienryhmässä

Kaipaatko tukea ja tsemppausta liikunnan aloittamiseen? Koetko, että yhdessä toisten vertaisten kanssa se olisi mukavampaa? Lähde mukaan uuteen toimintamalliin, liikuntaneuvontaan pienryhmässä.

Liikuntaneuvonta pienryhmässä on suunnattu vähän liikkuville kuntalaisille, jotka kaipaavat apua ja tukea sekä vertaistukea liikkumiseen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on saada liikkuminen osaksi arkea ja löytää jokaiselle mieluisat tavat liikkua. Neuvonta on maksutonta.

Kerää kaveriporukka tai ilmoita halukkuutesi tulla mukaan pienryhmämuotoiseen liikuntaneuvontaan. Pienryhmiä käynnistellään sitä mukaa, kun sopiva pienryhmä muodostuu. Tapaamiskertoja on 6 sisältäen hyvinvointi-iltoja, yhteistä ajatustenvaihtoa, lajikokeiluja sekä tutustumista yhdessä Liperin liikuntapaikkoihin.

Lue syksyn 2022 pienryhmäläisten kokemuksista!

Lisätietoja terveysliikunnanohjaajalta Mira Kostamo, 040 582 6726 tai mira.kostamo@edu.liperi.fi

Perheliikuntaneuvonta

Perheliikuntaneuvonta on suunnattu kaikille liperiläisille varhaiskasvatusikäisten lasten perheille, jotka haluavat lisätä liikettä omaan arkeensa. Liikuntaneuvontaan voi tulla pienen tai ison kysymyksen kanssa ja jokainen käynti räätälöidään perhekohtaisesti. Liikuntaneuvontaa toteutetaan tapaamisina ja puhelinneuvontana. Varaa aika maksuttomaan perheliikuntaneuvontaan suoraan liikuntaneuvojalta.

Tapaamispaikka- ja aika sovitaan ajanvarauksen yhteydessä.

Perheliikuntaneuvonta alkoi osana Kaikki yhes koos – Liikutaan yhdessä -hanketta. Hanke päättyi loppuvuodesta 2020, mutta perheliikuntaneuvonta jatkuu edelleen!

Ota yhteyttä:

Mira Kostamo, terveysliikunnanohjaaja
mira.kostamo@edu.liperi.fi, 040 582 6726

Aika maksuttomaan perheliikuntaneuvontaan voidaan varata myös vasukeskustelujen yhteydessä tai lastenneuvolan palveluissa.

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Siun sote tiedottaa ikäihmisille suunnatuista palveluista, joista saa apua ja neuvoja korona-arkeen.

Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Tähän riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja Valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin. Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä. Seniorineuvonta Ankkuri palvelee tutuin aukioloajoin arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta.

Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

Asiointiapua matalalla kynnyksellä

Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

Siun soten verkkosivulle Ohjeita ikäihmisille on koottu alueen kuntien matalan kynnyksen puhelinnumerot, joihin voi olla suoraan yhteydessä tarvitessaan arkista asiointiapua koronarajoitusten aikana. Asiointinumeroihin voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos haluaa tarjota apuaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien tueksi.

- Kuntien matalan kynnyksen asiointinumerot on tarkoitettu nimensä mukaisesti käytettäväksi matalalla kynnyksellä, jotta jokainen voi omalta osaltaan noudattaa valtioneuvoston asettamia toimintaohjeita liikkumisrajoituksista, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

Auttajatahot saavat ohjeet asianmukaiseen suojautumiseen, joten palveluja tarvitsevan ei tarvitse pohtia sitä, voiko esimerkiksi kotiin toimitetun aterian ottaa vastaan tai pyytää ostokset ovelle.

Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

- Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelin palvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo Varis.

Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelin palvelua ja ateriapalveluita.

Asiakassoitot on aloitettu

Riskiryhmään kuuluvien pärjäämisestä ovat huolissaan myös läheiset. Erityisesti omaishoidon tukeen liittyvät asiat ovat koronatilanteessa herättäneet huolta ja kysymyksiä.

Siun soten ikäihmisten toimialueen palveluohjaajat ottavat yhteyttä kaikkiin omaishoidon tuen ja tukipalvelun piirissä oleviin Siun soten asiakkaisiin. Soitot tehdään 013 330 -alkuisista numeroista ja arkisin kello 8–16 välillä. Soittaminen on jo aloitettu, mutta soittoa ei kannata jäädä odottamaan, jos lisätuen tarve tulee ajankohtaiseksi.

- Omaishoitajien ja tukipalvelunasiakkaiden on hyvä olla heti yhteydessä nimettyyn omatyöntekijään, palveluohjaajaan tai meille Ankkuriin, kun tuen tarve ilmenee, muistuttaa Varis.

Koronatilanne vaikuttaa totuttuihin toimintatapoihin ja poikkeusoloissa on pohdittava tarvittaessa muita tukimuotoja ja -keinoja tavanomaisten oheen.

- Pyrimme tukemaan ja auttamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi omaishoidossa on tarkoin harkittava, voiko ja kannattaako hoidettavaa viedä totuttuun hoitopaikaan lakisääteisten vapaapäivien ajaksi. Näitä vaihtoehtoja palveluohjaajamme pohtivat yhdessä omaishoitajien kanssa, tarkentaa Varis.

Se, miten ja missä omaishoitajaa ja hoidettavaa läheistä hoidetaan sairastumisen johtuessa koronaviruksesta, ratkaistaan tapauskohtaisesti yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

Ilmoita huolesta verkossa

Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat myös ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista (Huoli-ilmoitus) ja se ei vaadi tunnistautumista. Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.

Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät huoli-ilmoitukset, jotka liittyvät ikäihmisten avuntarpeeseen.

Hymyilevä vanhempi nainen syömässä jäätelöä

Yhteystiedot

Henkilökuva

Mira Kostamo

terveysliikunnanohjaaja
 040 582 6726
mira.kostamo@edu.liperi.fi
Koivutie 4, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute