Digihankkeet pääkuva

Navigaatiovalikko

Digihankkeet, sisältö

Varhaiskasvatuksen digihankkeet

Liperin varhaiskasvatuksessa käynnistyi syksyllä 2021 kaksi digipedagogiikkaan liittyvää hanketta. Tutustu hankkeiden etenemiseen!

Digipedagogiikkaa oppimaan

Digipedagogiikkaa oppimaan -hankkeen tavoitteena on teknologisen ajattelukyvyn lisääminen sekä lapsilla, että kasvattajilla. Medialukutaidon lisääminen ja teknologian turvallisen käytön osaaminen kuuluu olennaisena osana hankkeeseen.

Ohjelmoinnin ja robotiikan perusperiaatteiden ymmärtäminen tukee myös teknologiaa käyttävien pedagogisten toimintamallien suunnittelua.

Laaja-alainen teknologisen ajattelun kyky ja digitaalisten laitteiden käyttötaito on eri päiväkotiyksiköitä ja perhepäivähoitoa tasa-arvoistava ja tukeva rakenne. Hankkeen aikana kuvataan malli varhaiskasvatuksen teknologiselle oppimisympäristölle, joka tukee teknologiakasvatusta ja sen käyttöä.

Hankkeen tavoitteet

  1. Teknologisen ajattelukyvyn lisääminen.
    Teknologinen ajattelukyky on teknologian käytön mukana syntynyt, tiedostamaton ymmärrys laitteiden toiminnasta, eräänlainen ”lihasmuisti”. Tällöin uusi, itselle tuntematon laite ei ole pelottava, vaan sen käytön oppii sitä rohkeasti testaamalla. Eri valmistajien laitteet ja ohjelmistot kuitenkin toimivat useimmiten samankaltaisella logiikalla, joten jos syvempää ymmärrystä on kehittynyt, uuden asian käyttöönotto on varsin vaivatonta. Hankkeen tavoitteena on lisätä teknologista ymmärrystä ja rohkaista uusien laitteiden ja ohjelmistojen kokeiluun.
     
  2. Ohjelmoinnin ja robotiikan perusperiaatteiden ymmärtäminen.
    Vaikkei itse ohjelmoisi millään tavalla, ohjelmoinnillisen ajattelun osaaminen auttaa ymmärtämään miten eri tietotekniset laitteet toimivat.
     
  3. Medialukutaidon kasvattaminen.
    On tärkeää tiedostaa, että valeuutiset, kuvamanipulointi ja pseudotiede ovat valloillaan verkossa. Mikä tahansa väite olisi hyvä tarkistaa useammasta luotettavasta lähteestä. Youtubessa videoita julkaiseva ”asiantuntija” ei sitä välttämättä ole. Sosiaalinen media puolestaan luo valtavia paineita nuorten ulkonäölle, joten olisi tärkeää jo lapsesta alkaen ymmärtää, etteivät useimmat kuvat somessa ole aitoja vaan raskaasti muokattuja.
     
  4. Teknologian turvallinen käyttö.
    Tietoturvan suhteen ei tarvitse olla vainoharhainen, mutta on hyvä tunnistaa mahdolliset vaaranpaikat internetissä ja sen ulkopuolella. Internetissä kuka tahansa voi väittää olevansa kuka tahansa eikä verkkoon kerran laitettua tietoa saa sieltä helposti pois. On esimerkiksi tärkeää oppia jo varhain, etteivät pankit ja muut toimijat koskaan kysele salasanoja tai tunnuksia käyttäjiltä. Jos jokin utelu tulee esimerkiksi sähköpostiin, kyseessä on tietojenkalastelu, eikä siihen saa vastata tai klikata huijauslinkkiä.
     
  5. Teknologiaa hyödyntävien pedagogisten toimintamallien suunnittelu.
    Teknologiaa hyödyntävät pedagogiset toimintamallit eivät ole kilpailijoita traditionaaliselle pedagogiikalle, vaan pikemminkin laajennusosa niihin. Kun vanhat vuosikymmeniä käytetyt ja hyväksi koetut toimintamallit päivitetään digitaaliteknologiaa hyödyntäviksi, niiden potentiaali kasvaa entisestään.

Miten tavoitteemme näkyvät käytännössä? Voit tutustua hankkeen etenemiseen blogitekstien kautta!

Digileikistä digipedaan

Digileikistä digipedaan -hankkeen tavoitteena on vanhempien osallisuuden ja yhteistyömahdollisuuksien lisääminen lasten varhaiskasvatuksessa digitaalisesti ja monikanavaisesti. Hankkeen luomat prosessit dokumentoidaan. Toiminnassa käytettävät sovellukset tehdään asiakaslähtöisesti ja henkilökunta koulutetaan niiden käyttöön.

Hankkeessa kehitetään myös digivastaavien ja opettajien virtuaalisten AR- ja VR-ympäristöjen osaamista, jotta he pystyvät tekemään omia opetussisältöjään. Yksiköt voivat myös käyttää vapaasti toistensa digitaalisia sisältöjä.

Päiväkotien pihoista tehdään digitaalinen ympäristösuunnitelma ja -kartta sekä sähköinen pedagoginen kartta, mikä lisää kasvattajien tietoisuutta ympäristön tarjoamista mahdollisuuksista. Perhepäivähoidon digitalisaation kehittäminen ja samalla tasa-arvon kehittäminen eri varhaiskasvatusmuotojen välillä kuuluu myös olennaisena osana hankkeeseen.

 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Syyslomaviikon uimakouluihin ilmoittautuminen alkaa 26.9.2022

Syyslomaviikon uimakouluihin ilmoittautuminen alkaa 26.9.2022

Uimakouluihin ilmoittaudutaan Nuorten Liperi -sivustolla.

Liperin kunnan järjestämiin syyslomaviikon uimakouluihin ilmoittautuminen alkaa maanantaina 26.9.2022 kello 13. Uimakouluihin ilmoittaudutaan Nuorten Liperi -sivustolla. Syyslomaviikon uimakoulut pidetään 17.-21.10.2022 Liprakan uimahallissa (Silmutie 11 A, Liperi).

Ilmoittautumisaikaa on jatkettu 10.10. klo 20 asti!

Mahdollisista vapautuvista paikoista ilmoitetaan uimahallin sosiaalisen median tileillä.

Yleistä tietoa uimakouluista:

  • 5 kokoontumiskertaa, maanantaista perjantaihin.
  • Hinta 30 euroa sisältäen opetuksen, uintikirjan ja uimataitoa vastaavan uintimerkin.
  • Jokaiseen ryhmään mahtuu 10 lasta, kaikissa ryhmissä ollaan ilman vanhempaa.
  • Uimaopettajina Johanna Lukkarinen ja Sade Holm.
  • Huoltajat ilmoittavat lapsensa ryhmään lapsen iän ja taitotason mukaisesti.
  • Huoltajat auttavat lasta pukutiloissa tarpeen mukaan, uimaopettajat ovat altaalla vastassa. Pienet lapset voivat käyttää tarvittaessa eri sukupuolen pukuhuonetta.

Ilmoittautuminen:

  • Voit tutustua Nuorten Liperi -sivustoon ja luoda tilin lapselle ennen ilmoittautumisen avautumista.
  • Täytäthän kaikki pyydetyt tiedot Nuorten Liperi -järjestelmään ennen uimakoulun alkua. Henkilötunnus vaaditaan laskutusta varten. Lasku lähetetään huoltajan antamaan postiosoitteeseen.
  • Jos huoltaja ilmoittaa järjestelmään useamman lapsen, tulee jokainen lapsi kirjata erikseen. Samaa sähköpostiosoitetta/puhelinnumeroa ei voi käyttää ilmoittautumiseen eri lapsilla.
  • Huoltajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen lähetetään ohjeet uimakoulussa toimimiseen noin viikkoa ennen uimakoulun alkua.

Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot:

  • Huoltajan ja lapsen nimi, lapsen ikä
  • Huoltajan henkilötunnus
  • Osoite
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Mahdolliset muut ”hyvä tietää”-asiat

Uimakouluasioissa voit ottaa yhteyttä uinninvalvoja/uimaopettaja Johanna Lukkariseen, johanna.lukkarinen@liperi.fi tai p. 050 443 1668. Sivuston käytössä ja teknisissä asioissa opastaa harrastekoordinaattori Anni Kärjä, anni.karja@edu.liperi.fi tai p. 050 421 7893.

Ryhmäkuvaukset

Alkeisryhmä 1: 5 vuotta täyttäneet

Uintiaika: 9:00-9:40

Ryhmä on tarkoitettu lapsille, joille veteen totuttelu vaatii vielä harjoitusta. Lapsi ei kasta kasvoja veteen ja vaakatasossa liikkuminen voi olla vielä haasteellista. Ryhmässä totuttaudutaan veteen leikinomaisin keinoin ja harjoitteluun kuuluu mm. veteen puhaltamista, kellumista sekä liukujen ja uinnin alkeiden opettelua. Ryhmässä on mahdollista suorittaa varhais-/vesitaitomerkki.

Ryhmään osallistujan tulee olla täyttänyt 5 vuotta ryhmän alkuun mennessä.

Alkeisryhmä 2: 5 vuotta täyttäneet

Uintiaika: 10:00-10:40

Ryhmä on tarkoitettu lapsille, joille vedessä liikkuminen on ennestään tuttua ja taidot ovat jo hieman kehittyneet. Lapsi osaa liikkua itsenäisesti vaakatasossa apuvälineen kanssa ja uskaltaa laittaa kasvonsa veteen. Ryhmässä harjoitellaan mm. kelluntoja, liukuja, sukeltamista ja alkeisuinteja. Tavoitteena 10 metrin uimataito. Ryhmässä on mahdollista suorittaa vesitaito-/alkeismerkki.

Ryhmään osallistujan tulee olla täyttänyt 5 vuotta ryhmän alkuun mennessä.

Jatkoryhmä: ei ikärajaa

Uintiaika: 11:00-11:40

Ryhmä on tarkoitettu lapsille, jotka osaavat uida sujuvasti 10 metrin uintimatkan ilman apuvälineitä kahdella eri tyylillä. Ryhmässä vahvistetaan jo opittua alkeisuimataitoa ja harjoitellaan erilaisia uintityylejä tekniikkaa silmällä pitäen. Ryhmässä harjoitellaan sukelluksia ja hyppyjä ja tutustutaan vesipelastukseen. Tavoitteena on 25 metrin uimataito. Ryhmässä on mahdollista suorittaa harrastusmerkki.

Opetus tapahtuu isossa altaassa, pääosin matalassa päässä (1,20 m).

 
Lapsi sukeltaa uima-altaassa uimalasit päässä.

Lisätietoa

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute