Navigaatiovalikko

Digihankkeiden blogi, sisältö

Digihankkeiden blogi

Blogissa on tietoa, ideota ja vinkkejä digitaalisten laitteiden ja ympäristöjen pedagogisesta hyödyntämisestä.

Virtuaalilasit varhaiskasvatuksessa

Lasten leikit ja leikkivälineet ovat pysyneet melko muuttumattomina vuosikausia. Leikkiminen ja leikki on muuttunut yhdessä teknologian kanssa. On syntynyt digitaalinen leikki, jossa lapsi leikkii digitaalisilla välineillä ja käyttää erilaisia sovelluksia, katsoo tai kuvaa kuvia ja videoita tai on vuorovaikutuksessa digitaalisten lelujen kanssa. (Kamunen, Olli. Leikin tulevaisuus - Lapsen kokemuksia virtuaalimaailmasta) Myös virtuaalilasien käyttäminen on lapsille digitaalista leikkiä.

Liperin kunnan varhaiskasvatuksen on otettu käyttöön Oculus Quest 2 virtuaalilasit. Varhaiskasvatuksen digihankkeet ovat testanneet virtuaalilaseja useassa lapsiryhmässä, jossa on noin 4-7 vuotiaita lapsia.  

Liperissä on testattu useita eri sovelluksia lasten kanssa. Lapset ovat päässeet hoitamaan virtuaalista dinosaurusta: he ovat ruokkineet, harjanneet, leikkineet sekä tehneet sille ruokaa. Olemme kokeilleet lasten kanssa myös minigolfia, sukellelleet meren pohjassa sekä liikkuneet rytmipelien mukana.

Lapset ovat olleet erittäin kiinnostuneita VR-laseista. Lasien käyttö on ollut helppoa ja antoisaa: ne ovat innostaneet ja liikuttaneet lapsia Liperin päiväkodeissa.

Lapset käyttävät virtuaalilaseja

 

 

 
 

Lisätyn todellisuuden teknologia varhaiskasvatuksessa

AR - Lisätty todellisuus

AV - Lisätty virtuaalisuus

AV - Lisätty virtuaalisuus

Ohjelmointiosaaminen ja robotiikka

Ohjelmointiosaaminen ja robotiikka

Digipedagogin blogi 17.11.2021, sisältö

Pelipedagogiikkaa kaikille!

Digipedagogin blogi 6.10.2021, sisältö

Digipedagogin pähkäilyä

QR-koodit varhaiskasvatuksessa

Yhteystiedot

Henkilökuva

Joona Pihlman

digipedagogi
 050 598 8895
joona.pihlman@edu.liperi.fi
Keskustie 3, 83100 Liperi

Henkilökuva

Satu Korhonen

digiohjaaja
 050 473 4799
satu.korhonen@edu.liperi.fi
Keskustie 3, 83100 Liperi

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute