Muistutus
Muistutus, pääkuva
Muistutus
Muistutus, sisältö
Muistutus
Varhaiskasvatuslain (540/2018) 54 §:ssä säädetään muistutuksen ja kantelun tekemisestä.
Varhaiskasvatuksen laatuun tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön lapsen vanhempi tai muu huoltaja voi tehdä muistutuksen toiminnasta.
Muistutuksen antaminen:
- Voit antaa palautteen kirjallisena tai suullisena suoraan varhaiskasvatuksen vastaavalle. Hän kirjaa muistutuksen saapuneeksi asianhallintajärjestelmään. Muistutus voi olla vapaamuotoinen tai voit tehdä sen tällä tulostettavalla lomakkeella.
- Muistutuksen käsittelee asiasta riippuen joko varhaiskasvatuksen johtaja tai hyvinvointilautakunta.
- Muistutuksen käsittelyaika sen saapumisesta on 1-4 viikkoa ja vastaus lähetetään kirjallisena.
Kun muistutuksesta on annettu vastaus, siihen ei saa hakea muutosta valittamalla. Muistutuksen tekeminen ei poista oikeuttasi kannella asiastasi varhaiskasvatusta valvoville viranomaisille.
Voit tehdä hallintokantelun esimerkiksi aluehallintovirastolle tai eduskunnan oikeusasiamiehelle silloin, kun koet viranomaisen menetelleen toimessaan virheellisesti.
Varhaiskasvatuksen johtajan ja vastaavien yhteystiedot löydät alempaa sivulta.
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ilmoitusvelvoite
Varhaiskasvatuslain 57 a § ja 57 b § velvoittavat varhaiskasvatushenkilöstön ilmoittamaan viipymättä toimintayksikön toiminnasta vastaavalle henkilölle, jos he huomaavat epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan lapsen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Ilmoituksen voi tehdä varhaiskasvatushenkilöstöön kuuluva työntekijä. Varhaiskasvatushenkilöstöllä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen toimipaikan henkilöstömitoitukseen laskettavaa kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä työskentelevää henkilökuntaa.
Sosiaali- ja potilasasiamies
Kun potilas tai sosiaalihuollon asiakas kokee tulleensa sosiaali- tai terveydenhuollon palveluissa väärin kohdelluksi, hän voi selvitellä tilannettaan potilasasiamiehen tai sosiaaliasiamiehen kanssa. Varhaiskasvatukseen liittyvät asiat kuuluvat myös sosiaaliasiamiehen tehtäviin.
Sosiaali- ja potilasasiamies voi muun muassa avustaa muistutuksen ja potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä, neuvoa asiakas-, potilas- ja varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa ja toimia tarvittaessa sovittelijana viranomaisen ja palvelunkäyttäjän välillä. Palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia.
Heinäveden, Ilomantsin, Joensuun, Juuan, Kiteen, Kontiolahden, Lieksan, Liperin, Nurmeksen, Outokummun, Polvijärven, Rääkkylän ja Tohmajärven sosiaaliasiamiehinä toimivat:
- Marjo Kantola, p. (013) 330 8268 (ma–pe klo 9–11.30)
- Hanna Mäkijärvi, p. (013) 330 8265 (ma–ke klo 9–11.30)
Siun sote -keskussairaalan, Heinäveden, Ilomantsin, Joensuun, Juuan, Kiteen, Kontiolahden, Lieksan, Liperin, Nurmeksen, Outokummun, Polvijärven, Rääkkylän, Tohmajärven, Valtimon, Siun työterveys Oy:n ja yksityisten yritysten (joiden kanssa Siun sote ja yritys ovat tehneet sopimuksen potilasasiamiestehtävien hoitamisesta) potilasasiamiehinä toimivat:
- Lea Kilpeläinen, p. (013) 330 8261 (ma-pe klo 9–14)
- Hanna Mäkijärvi, p. (013) 330 8265 (ma–ke klo 9–11.30)
Potilasasiamiesten käynti- ja postiosoite: Siun sote, Torikatu 18 A 3. krs, 80100 Joensuu.