Esiopetussuunnitelma
Opetussuunnitelma pääkuva
Esiopetussuunnitelma
Opetussuunnitelma sisältö
Esiopetuksen opetussuunnitelma
Oppiminen leikin kautta
Joustavassa esi- ja alkuopetuksessa lapset harjoittelevat asioita yhdessä leikkien, toiminnan kautta. Leikkiminen onkin tutkitusti kaikenikäisille lapsille paras tapa oppia. Aikuisten tehtävänä on ohjata lapsia ja johdattaa oppimista eteenpäin, rikastuttaa oppimisympäristöä ja tuoda tarjolle uutta ihmeteltävää, opeteltavaa ja koettavaa.
Liperissä esi- ja alkuopetus perustuvat elämykselliseen oppimiseen.
Kokemuksiin liittyy erilaisia tunteita ja kun kokemus herättää lapsessa tunteita, se jättää muistijäljen. Kun lapset pääsevät tekemään asioita konkreettisesti itse, he oivaltavat asioita ja suhteuttavat uusia asioita aiemmin opittuihin. Tällä tavoin lapsi oppii ymmärtämään asiayhteyksiä ja merkityksiä.
Liikunta ja teknologia osana opetusta
Esiopetusympäristömme tarjoavat lapsille mahdollisuuden kokeilla, tutkia, ihmetellä ja etsiä tietoa. Lapsilla on mahdollisuus monipuoliseen leikkiin ja myös tiloja rauhalliseen työskentelyyn.
Käytämme teknologiaa opetusvälineenä monin eri tavoin.
Liikuntaan kiinnitämme erityistä huomiota. Opetusympäristöt aktivoivat lapsia liikkumaan omaehtoisesti. Yhdistämme esimerkiksi matematiikkaa ja liikuntaa, jotka tukevat toisiaan.
Lapset osallistuvat päätöksentekoon
Esiopetussuunnitelman mukaan jokaisella lapsella tulee olla oikeus osallistua toiminnan suunnitteluun sekä itseään koskevien asioiden käsittelyyn ja päätöksentekoon. Kuuntelemme lasten ajatuksia ja ideoita, kirjaamme ne muistiin ja otamme ne huomioon, kun suunnittelemme toimintaa.