Tukipalvelut pääkuva

Navigaatiovalikko

Tukipalvelut sisältö

Tukipalvelut

Jokaisella koululaisella on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen, kun tarvetta ilmenee.

Oppilaat saavat tukea oppimiseen aina ensisijaisesti omassa kotiluokassaan, tutussa ympäristössä.

Tuen muotoja ovat esimerkiksi

  • tukiopetus
  • osa-aikainen erityisopetus
  • tulkitsemis- ja avustajapalvelut
  • apuvälineet
  • eriyttäminen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuessa on kolme tasoa. Kaikkia tukimuotoja voidaan käyttää kaikilla kolmella tasolla sekä yksittäin että samanaikaisesti toisiaan täydentävinä.

1. Yleinen tuki

Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla vaikutamme tilanteeseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tiivistettynä yleinen tuki on laadukasta opetusta, jossa huomioidaan oppilaiden erilaiset oppimistavat ja työskentelyrytmit.

Tuki auttaa oppilasta saamaan tärkeitä onnistumisen kokemuksia niin oppimisessa kuin ryhmän jäsenenä toimimisessa. Yleisen tuen toimintamallit ovat luontainen osa koulun arkea. Yleistä tukea voi saada heti tarpeen ilmetessä. Sen aloittaminen ei edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.

Toimintakulttuurissamme korostamme välittämistä, huolenpitoa ja myönteistä ilmapiiriä.

2. Tehostettu tuki

Tehostettu tuki on tarkoitettu oppilaalle, jolle yleinen tuki ei riitä ja joka tarvitsee oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa.

Tehostetun tuen lähtökohtana on tukea oppilaan vahvuuksia ja voimavaroja.

Tehostetun tuen toteutus suunnitellaan moniammatillisena yhteistyönä. Suunnitelmallisuus on tärkeää: miten tehostettu tuki aloitetaan, miten se järjestetään ja miten oppilas palaa siitä yleisen tuen piiriin. Tehostettu tuki ja sen tavoitteet suunnitellaan ja arvioidaan oppilaalle laadittavaan oppimissuunnitelmaan.

3. Erityinen tuki

Erityinen tuki on vahvin tuen taso. Sitä oppilas voi saada silloin, kun tehostettu tuki ei riitä.

Erityinen tuki antaa oppilaalle kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista tukea niin, että hän voi suorittaa oppivelvollisuutensa. Tuen kautta myös itsetunto ja opiskelumotivaatio kohenevat. Samalla oppilas oppii vastuunottoa ja ryhmän osana toimimista.

Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta tuesta. Käytettävissä on kaikki perusopetuslain mukaiset tukimuodot. Erityisen tuen tavoitteet, sisällöt ja tuen arvioinnin kirjaamme oppilaalle laadittavaan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS).

Oppilas kuuluu erityisen tuen piiriin, kun

  • hän opiskelee pidennettyä oppivelvollisuutta,
  • hänellä on yksilöllistettyjä oppimääriä,
  • sosiaalis-emotionaaliset taidot edellyttävät erityistä tukea,
  • hän opiskelee toiminta-alueittain
  • tai jos opetus järjestetään tuen saamiseksi jossakin muussa kuin luontaisessa lähikoulussa.

Erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksen pyrimme järjestämään oppilaan omassa lähikoulussa.

Tästä voit tutustua Tuen käsikirjaan.

piirroskuva maisemasta, jossa oppilaan tuen tarjoajat kuvataan joen varrella olevina tukipisteinä oppilaan kulkiessa jokea pitkin

Tukipalvelut katso myös nämäm

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö huolettaa pohjoiskarjalaisia

Alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö huolettaa pohjoiskarjalaisia

Pohjois-Karjalassa toteutettiin syksyllä 2023 maakunnallinen päihdetilannekysely. Liperiläisten vastaajien mukaan tärkeimpinä keinoina päihdehaittojen ehkäisemiseksi nähtiin turvallinen ja kannustava kasvuympäristö, tiedon lisääminen päihteistä ja päihteiden haitoista sekä kasvua tukeva varhaiskasvatus ja perusopetus

Pohjoiskarjalaiset toivovat nykyistä enemmän puuttumista alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Asia käy ilmi päihdetilannekyselystä, joka toteutettiin Pohjois-Karjalassa syksyllä 2023. Kyselystä selvisi myös, että tupakointi, nuuskan käyttö sekä sähkösavukkeiden käyttö ovat ilmiöitä, joita pohjoiskarjalaiset ovat asuinympäristöissään eniten havainneet.

Kyselyllä selvitettiin pohjoiskarjalaisten näkemyksiä päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä rahapelien käytöstä ja mielipiteitä päihdehaittojen vähentämisen keinoista.

Kyselyyn vastasi yli 2600 yli 13-vuotiasta pohjoiskarjalaista. Liperistä vastauksia saatiin 428.

Suurimmat vastaajien ikäryhmät Liperissä:

  • Alle 18-vuotiaat (66 %)
  • 31–45-vuotiaat (17 %)
  • 46–60-vuotiaat (10 %)

Liperiläisten vastausten mukaan ehkäisevien toimenpiteiden tulisi kohdentua päihteiden välittämiseen alaikäisille, päihteiden käyttöön koulujen ja oppilaitosten alueella sekä alaikäisten päihteiden käyttöön.

Tärkeimpinä keinoina päihdehaittojen ehkäisemiseksi nähtiin turvallinen ja kannustava kasvuympäristö, tiedon lisääminen päihteistä ja päihteiden haitoista sekä kasvua tukeva varhaiskasvatus ja perusopetus.

Nikotiinituotteet yleistyneet

On havaittu, että myynti lähellä nuoria ja lapsia lisääntynyt ja kaikkien tahojen on tärkeää havahtua tilanteeseen. Vastauksissa ilmeni, että Liperissä noin yksi neljästä vastaajasta oli havainnut tupakka- ja nikotiinituotteiden välittämistä ja noin yksi kuudesta oli havainnut alkoholin välittämistä alaikäisille.

Alaikäisten (alle 18 v.) vastauksissa lähes joka kolmas oli havainnut tupakka- ja nikotiinituotteiden välittämistä. Kaikista vastaajista yli puolet 61 % oli havainnut alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamasta Kouluterveyskyselyssä 2023 ilmeni, että sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien käyttö on Pohjois-Karjalassa yleisempää kuin valtakunnallisesti.

Kouluterveyskyselyn mukaan sähkösavukekokeilut sekä päivittäinen käyttö ovat moninkertaistuneet koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden joukossa. Sähkötupakan käyttö on lisääntynyt jopa alakoululaisten keskuudessa.  

Tieto ohjaa kehittämistoimia

Päihdetilannekyselyn tuloksia hyödynnetään Pohjois-Karjalan kuntien ja hyvinvointialueen ehkäisevän päihdetyön sisällön ja toimien kehittämisessä.

Alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy on nostettu myös alueellisessa ehkäisevän päihdetyön toimintasuunnitelmassa yhdeksi kehittämiskohteeksi.

– Viime vuonna on pyritty lisäämään nuorten parissa työskentelevien sekä huoltajien tietämystä uusista nikotiinituotteista, jotta he tietäisivät, millaisia nämä tuotteet ovat ja millaisia ilmiöitä niihin liittyy. Oikea tieto auttaa lapsia ja nuoria kohtaavia aikuisia puuttumaan tuotteiden käyttöön. Seuraavaksi on tulossa kehittämistä tupakka- ja nikotiinituotteiden lopettamisen tukeen nuorille, kertoo ennaltaehkäisevän päihdetyön asiantuntija Ellinoora Ojala Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sotesta.

Liperiläisten vastaajien tuloksia pähkinänkuoressa:

  • 15 % on havainnut alkoholin välittämistä ja 26 % on havainnut tupakka- ja nikotiinituotteiden välittämistä alaikäisille
  • 38 % on havainnut alaikäisten alkoholin käyttöä ja 61 % on havainnut alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä viimeisen vuoden aikana
  • 4 % on havainnut kannabiksen tai muiden huumausaineiden käyttöä alaikäisillä
  • 10 % on havainnut alaikäisten rahapelaamista omassa kunnassaan viimeisen vuoden aikana
  • 28 % on altistunut tupakan tai muiden poltettavien tuotteiden savulle muun muassa julkisilla paikoilla niin, että on kokenut siitä haittaa
  • 21 % on pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiaan päihtyneitä henkilöitä
  • 17 % on huolissaan läheisen alkoholin käytöstä ja 19 % läheisen tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä

Kunnan verkkosivuilla on Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osio, josta löytyy tietoa päihteistä ja pelihaitoista sekä runsaasti yhteystietoja, mistä voit hakea apua, jos asia koskettaa sinua tai läheistäsi.

Tutustu aiheeseen verkkosivuillamme: www.liperi.fi/paihteet-ja-pelihaitat

Erivärisiä sähkötupakkakyniä rivissä

Lisätietoja:

Yhteystiedot

Niina Kiiski

Hyvinvointipedagogi
 0400 365 511
niina.kiiski@edu.liperi.fi
Patteristontie 12 e, 80400 Ylämylly

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute