Navigaatiovalikko

Maksut ja taksat sisältö

Maksut ja taksat

Täältä löydät Liperin kunnan käytössä olevat maksut ja taksat.

Maksuosoite

Liperin kunnan laskuilla on jatkossa Liperin Osuuspankin tilinumero FI98 5234 0320 0001 82.

E-lasku- tai suoramaksusopimuksen tehneille asiakkaille uusi tilinumero päivittyy automaattisesti ja maksut ohjautuvat seuraavan kerran kunnan uudelle tilille.

Jos olet paperilaskuasiakas ja sinulla on verkkopankissa tallennettuja maksupohjia, toivomme sinun muuttavan maksupohjiin kunnan uuden tilinumeron.

Aiemmin käytössä ollut Danske Bankin tili jää kuitenkin Liperin kunnan käyttöön, eli maksut välittyvät edelleen myös vanhoilla tilitiedoilla.

Laskutamme kuluttaja-asiakkaitamme e-laskulla, paperilaskulla tai suoramaksusopimuksella.

Suosittelemme siirtymistä e-laskuun.

Tarvittaessa lähetämme edelleen myös paperilaskuja

Kunnan laskut saat muutettua e-laskuiksi tehtyäsi sopimuksen omassa verkkopankissasi. Käytä tunnisteena Liperin kunnan edellisen laskun viitettä. Tämän jälkeen kaikki Liperin kunnan laskut tulevat verkkopankkiisi.

Elinympäristöpalvelujen taksat

2020

Vesihuoltolaitoksen taksa

Hulevesitaksa

Maankäytön taksa

Maa-ainestaksa

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

Rakennusvalvonnan taksa

Ruokapalvelun hinnasto

Jäähileaseman taksa, venepaikkamaksut, maankaatopaikka/romuajoneuvot, autopaikkamaksut, toiminta-alueen hyväksymisestä perittävä maksu, työ- ja palveluveloitukset, kunnan suostumus liikenteenohjauslaitteen asettamiseksi, arkistoselvitykset, asiakirjojen kopiointi/skannaus ym. palvelut

2019

Vesihuoltolaitoksen taksa 1.1.2019

Hulevesitaksa 1.1.2019

Jäähileaseman taksa, venepaikkamaksut, maankaatopaikka/romuajoneuvot, yksityistietoimituksista perittävät maksut, autopaikkamaksut, toiminta-alueen hyväksymisestä perittävä maksu, työ- ja palveluveloitukset 1.1.2019

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa 2019

Maankäytön taksa 2019

Maa-ainestaksa 2019

Rakennusvalvonnan taksa 2019

 

 

 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Talousarvio vuodelle 2020 luettavissa Dynasty-palvelussa

Talousarvio vuodelle 2020 luettavissa Dynasty-palvelussa

Talousarvion tekeminen on tänä syksynä ollut vaikeaa, mutta taloushaasteiden keskellä on nähtävissä myös positiivisia signaaleja.

Kunnan alueella on meneillään tai alkamassa ilahduttavan paljon yritysten erilaisia investointihankkeita, joihin liittyy odotus uusista työpaikoista. Myös työllisyyden kehitys on ollut hyvää.

Liperi on mukana kahdessa hankehaussa ja toteutuessaan eri viranomaisten ja yhteistyötahojen resurssit työttömyyden hoitoon kasvavat. Sekä kehittämis- että kokeiluhanke olisivat aivan uusi luku työllisyyden hoidossa Liperin kunnan historiassa.

Liprakan avaamisesta on tullut paljon positiivista palautetta. Toiminnan kehittämistä jatketaan ensi vuoden puolella kuten muutakin työtä kuntalaisten hyvinvoinnin eteen.

Kouluhankkeet etenevät

Investointiohjelmassa on vuosille 2020-2022 varattu kouluhankkeisiin 25,5 miljoonaa euroa. Molempien koulujen suunnitelmat käsitellään valtuustossa vielä joulukuussa 2019. Molemmista kouluista ollaan suunnittelemassa laajemminkin kuntalaisia palvelevia yhteisötaloja.

Rakennusvaiheen ajaksi kirkonkylälle on alkuvuodesta 2020 valmistumassa siirtokoulutiloja.

Uusia asukkaita

Yksi strategiakauden tavoite on asukasmäärän kasvu. Kunta on jatkanut aktiivista maanhankintaa Ylämyllyn alueelta myös vuonna 2019 ja vuodelle 2020 talousarvioon on varattu vielä 300 000 euroa maanhankintaan. Kaavoituksessa edetään useammalla rintamalla ja uusia asuntoalueita pyritään avaamaan lähivuosina. Lisäksi teemme vahvaa edunvalvontatyötä eri toimijoiden kanssa Ylämyllyn liikennejärjestelyiden uudistamiseksi.

Kunnan talous painuu alijäämäiseksi

Talousarviovalmistelua on leimannut etenkin tulopuolen ennakoimattomuus. Vielä syyskuun alussa neljän miljoonan vuosikate ja positiivisen tilikauden tulos näytti toteutuvan. Syys-lokakuun aikana verotuloennusteet heikentyivät merkittävästi ja myös valtionosuuksien kasvu jää keväällä ennakoitua pienemmäksi. Valtakunnallisestikin kuntien verotulot ja valtionosuudet ovat joko laskeneet tai pysyneet samalla tasolla useamman vuoden ajan. Samaan aikaan kustannukset ovat lähteneet nousuun, mikä on voimistanut kuntien taloustilanteen heikentymistä. Liperin kunta ennakoi vuoden 2020 talousarviossa noin 1,8 alijäämää. Veroprosentit säilyvät kuitenkin vuodelle 2020 ennallaan.

Valtionosuudet ja verot kasvavat yhteensä noin 2,2 M€ vuoden 2019 alkuperäisestä talousarviosta. Pelkästään Siun soten maksuosuus kasvaa 2,5 M€ ja omassa toiminnassamme kustannukset nousevat n. 0,7 M€. Vuosikate jää noin 1,2 miljoonaan euroon. Kuntastrategian vuosikatetavoite ensi vuodelle on 4 miljoonaa euroa. Kuntastrategian taloudellinen päätavoite ei kuitenkaan vaarannu, eli kunnan taseeseen ei ole muodostumassa alijäämää valtuustokaudella.

Liperin kunnan talousarvion 2020 tunnuslukuja

 

TP 2018

TA2019

Muutettu TA2019*

TA2020

Asukasluku

12 145

12 210

12 210

12 175

Veroprosentti

21,5

21,5

21,5

21,5

Verotulot, milj. €

39,49

41,55

40,40

42,00

Valtionosuudet, milj. €

26,97

25,92

26,00

27,65

Nettoinvestoinnit, €/as.

309

355

287

1 109

Lainat, €/as.

2 753

3 088

3 088

3 901

Vuosikate, milj. €

3,88

1,87

1,28

1,17

Tilikauden ali/ylijäämä, milj. €

1,14

-0,97

-1,57

-1,78

*) Vuodelta 2020 vuodelle 2019 maksettavaksi siirretty valtionosuus ei vielä näy syyskuussa hyväksytyssä muutetussa talousarviossa. Liperin osalta vuoden 2019 valtionosuus tulee nousemaan 0,5 M€.

Koko talousarvio on luettavissa Dynasty-palvelussa kunnanvaltuuston 25.11. kokouksen esityslistan liitteenä.

 

Liperin logo harmaalla pohjalla.

Lisätietoja:

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute