Nuorten harrastusmahdollisuudet pääkuva

Navigaatiovalikko

Harrastusmahdollisuudet, sisältö

Nuorten harrastusmahdollisuudet Liperissä

Liperin kunnassa pystyt harrastamaan monipuolisesti niin liikuntaa kuin kulttuuria.

Kuntamme alueelta löytyy frisbeegolfratoja, skeittiparkki, nuorisotaloja, sekä paljon erilaisia liikuntapaikkoja ja yhdistyksiä, jotka tarjoavat paljon eri harrastusmahdollisuuksia. Liperin kunnan vapaa-aikapalvelut järjestävät monenlaista ohjelmaa myös koulujen loma-aikoina.

__________________________________________________

Kerhonohjaajakoulutus 

Liperin kunnan nuorisopalvelut järjestävät maksutonta kerhonohjaajakoulutusta 15-18-vuotiaille nuorille

  • Hyväksytysti koulutuksen käyneet nuoret voivat suunnitella ja ohjata alakoululaisille suunnattuja kerhoja Liperin kunnan alueella.
  • Nuorten apuna ja tukena toimivat nuorisotyöntekijät. 
  • Kerhojen ohjaamisesta maksetaan ohjauspalkkio.

Koulutuspäivässä käsitellään erityisesti ryhmänohjaamiseen liittyviä taitoja ja turvallisuutta. Koulutuksessa pääsee myös konkreettisesti ideoimaan sekä suunnittelemaan kevään kerhoja.

Tulevista koulutuspäivistä infotaan Nuorten Liperi sivustolla: www.nuortenliperi.fi 

Lisätietoja voit kysyä Liperin kunnan vapaa-aikaohjaajilta.

____________________________________________________

Nuorten ohjaama kerhotoiminta

Liperin kunnan alueella järjestetään nuorisotyön organisoimaa kerhotoimintaa. Kerhon suunnittelijoina sekä ohjaajina toimivat 15–18-vuotiaat kerhonohjaajankoulutuksen käyneet nuoret.

Kerhotoiminta on suunnattu liperiläisille alakoululaisille (1.–6. lk.). Kerholaisten maksimimäärä on kerhosta riippuen 10–12 henkilöä. Kerhotoimintaan osallistuminen on maksutonta. Yksi kerho kestää noin 8 viikkoa ja kerhokerta noin 1,5 tuntia.

Kerhoon tulee ilmoittautua sähköisen ilmoittautumislinkin kautta. Ilmoittautuminen on sitova, joten ilmoittauduthan vain, mikäli sinulla on mahdollisuus osallistua toimintaan. Ilmoittautumisen jälkeen saat tarkemman aikataulun ja infon kerhosta. Voit ilmoittautua mukaan myös kesken kerhotoiminnan, mikäli paikkoja on vapaana.

 

_____________________________

Tiesitkö, että myös...

Nuorisotalot sekä Nuorten Digi tarjoavat monipuolisia ja mielenkiintoisia harrastusmahdollisuuksia! 

Jos kaipaisit esimerkiksi uutta harrastusta tai tietoa harrastusmahdollisuuksista, niin voit ottaa yhteyttä keneen tahansa vapaa-aikaohjaajaan tai tulla kertomaan toiveesi esimerkiksi nuorisotalolle.

_____________________________

Kunnan vapaa-aikapalveluissa on myös jonkin verran ilmaiseksi lainattavia välineitä, kuten frisbeegolfkiekkoja, kanootteja, kajakkeja, sup-lautoja, trangioita, telttoja ja lumikenkiä.

Tutustu alla oleviin linkkeihin ja kuntamme harrastusmahdollisuuksiin. 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Siun sote tiedottaa ikäihmisille suunnatuista palveluista, joista saa apua ja neuvoja korona-arkeen.

Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Tähän riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja Valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin. Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä. Seniorineuvonta Ankkuri palvelee tutuin aukioloajoin arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta.

Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

Asiointiapua matalalla kynnyksellä

Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

Siun soten verkkosivulle Ohjeita ikäihmisille on koottu alueen kuntien matalan kynnyksen puhelinnumerot, joihin voi olla suoraan yhteydessä tarvitessaan arkista asiointiapua koronarajoitusten aikana. Asiointinumeroihin voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos haluaa tarjota apuaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien tueksi.

- Kuntien matalan kynnyksen asiointinumerot on tarkoitettu nimensä mukaisesti käytettäväksi matalalla kynnyksellä, jotta jokainen voi omalta osaltaan noudattaa valtioneuvoston asettamia toimintaohjeita liikkumisrajoituksista, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

Auttajatahot saavat ohjeet asianmukaiseen suojautumiseen, joten palveluja tarvitsevan ei tarvitse pohtia sitä, voiko esimerkiksi kotiin toimitetun aterian ottaa vastaan tai pyytää ostokset ovelle.

Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

- Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelin palvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo Varis.

Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelin palvelua ja ateriapalveluita.

Asiakassoitot on aloitettu

Riskiryhmään kuuluvien pärjäämisestä ovat huolissaan myös läheiset. Erityisesti omaishoidon tukeen liittyvät asiat ovat koronatilanteessa herättäneet huolta ja kysymyksiä.

Siun soten ikäihmisten toimialueen palveluohjaajat ottavat yhteyttä kaikkiin omaishoidon tuen ja tukipalvelun piirissä oleviin Siun soten asiakkaisiin. Soitot tehdään 013 330 -alkuisista numeroista ja arkisin kello 8–16 välillä. Soittaminen on jo aloitettu, mutta soittoa ei kannata jäädä odottamaan, jos lisätuen tarve tulee ajankohtaiseksi.

- Omaishoitajien ja tukipalvelunasiakkaiden on hyvä olla heti yhteydessä nimettyyn omatyöntekijään, palveluohjaajaan tai meille Ankkuriin, kun tuen tarve ilmenee, muistuttaa Varis.

Koronatilanne vaikuttaa totuttuihin toimintatapoihin ja poikkeusoloissa on pohdittava tarvittaessa muita tukimuotoja ja -keinoja tavanomaisten oheen.

- Pyrimme tukemaan ja auttamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi omaishoidossa on tarkoin harkittava, voiko ja kannattaako hoidettavaa viedä totuttuun hoitopaikaan lakisääteisten vapaapäivien ajaksi. Näitä vaihtoehtoja palveluohjaajamme pohtivat yhdessä omaishoitajien kanssa, tarkentaa Varis.

Se, miten ja missä omaishoitajaa ja hoidettavaa läheistä hoidetaan sairastumisen johtuessa koronaviruksesta, ratkaistaan tapauskohtaisesti yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

Ilmoita huolesta verkossa

Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat myös ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista (Huoli-ilmoitus) ja se ei vaadi tunnistautumista. Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.

Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät huoli-ilmoitukset, jotka liittyvät ikäihmisten avuntarpeeseen.

Hymyilevä vanhempi nainen syömässä jäätelöä

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute