Teknologiaa ekosti-hanke alisivun pääkuva

Navigaatiovalikko

Teknologiaa ekosti -hanke sisältö

Teknologiaa ekosti Liperissä

Teknologiaa ekosti -hanke käynnistettiin varhaiskasvatuksessa syksyllä 2017. Kaksivuotisen, Opetushallituksen rahoittaman hankkeen tavoitteena on kehittää tulevaisuuden innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka edistävät hyvinvointia ja lasten ekososiaalisen sivistyksen kehittymistä.

Luonto on täynnä ihmeellisiä asioita: puro saa vesirattaan pyörimään, linnunlaulun kuuntelu mättäällä saa hyvälle mielelle ja hippaleikki kaverien kanssa puiden lomassa… no, se vain on hauskaa! Mutta miten luonto, kasvit ja eläimet vaikuttavat lapseen ja hänen varhaiskasvatusympäristöönsä, miten teknologia liittyy asiaan ja miten lapsi voisi vaikuttaa omaan ympäristöönsä?

Toiminnan pohjana näkyy Green Care -ajattelu, jolla tarkoitetaan luontoon ja maaseutuun liittyvää ammatillista, tavoitteellista ja vastuullista toimintaa, jolla edistetään hyvinvointia ja elämänlaatua.

Green Care -ajattelun mukaisesti kehitetyissä oppimisympäristöissä korostuvat erilaiset luonnon elementit ja niissä huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma. Oppimisympäristöjen kehittäminen on osa Liperin kunnan varhaiskasvatuksen luontoperustaiselle toiminnalle myönnetyn Green Care Luontovoimaa -laatumerkin mukaista toimintaa. Oppimisympäristöissä Green Care -toiminta näkyy muun muassa kasvien kasvatuksena ja kesäkanojen hoitona. Katso sivun alalaidasta päiväkotikohtaisia materiaaleja, mitä olemme toteuttaneet osana hanketta!

Teknologiaa ekosti -hankkeen piirretty logo.

Oppimisympäristöjen kehittämisessä hyödynnetään vahvasti teknologiaa. Teknologiaa käytetään työkaluna oppimisympäristöjen suunnittelussa sekä varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen pedagogiikan apuvälineenä. Teknologian monipuolistuessa lasten teknologia-ajattelu laajentuu. Tavoitteena on digitalisoitu oppimisympäristö, jossa teknologiaa käytetään entistä monipuolisempana työkaluna. Perhepäivähoidossa digitalisoitu oppimisympäristö näkyy muun muassa Digireppujen rikastamisena.

Oppimisympäristöjä kehitetään lasten mielenkiinnon kohteiden ja omien ideoiden pohjalta.

Teknologiaa ekosti -hankkeen lähtökohtana onkin, että lapset itse ovat tutkijoita, jotka selvittävät oman toimintansa vaikutuksia ympäristöönsä. Lapset pääsevät tuottamaan sähköä ja tarkkailemaan veden kulutusta sekä suunnittelemaan vaikkapa yrttien kastelujärjestelmää.

Hankkeen taustalla toimii vahva yhteistyöverkosto, johon kuuluvat muun muassa Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu ja erilaisia yrityksiä. Hankkeen aikaansaamista vaikutuksista kerätään tietoa tutkimuksilla, yhteistyökumppanit suunnittelevat teknologisia ratkaisuja yhdessä lasten kanssa ja koko varhaiskasvatuksen Green Care -osaamista kehitetään Karelia-ammattikorkeakoulun järjestämällä koulutuksella.

 

Teknologiaa ekosti -hankkeen logokuva, jossa piirretty hymyilevä hahmo puun vierellä.

 

Teknologiaa ekosti -hanke meillä ja muualla

Tutustu näistä linkeistä hankkeen toimintaan!

Koskinen, Taru: Lisättyä todellisuutta ja talvipuutarhan ihmeitä, blogikirjoitus. (2018)

Yritystä oppimisympäristöihin! -hanke, yhteistyötahojen esittely: Puolivälin päiväkoti, Lautasuon päiväkoti, Liperin päiväkoti.

Palpatzis, Katri & Pukki, Anu: Green Care -koulutuksesta laatua Liperin varhaiskasvatukselle. (2019)

Nuutinen, Salla: Lapset oman oppimisympäristön suunnittelijoina päiväkodissa, pro gradu -tutkielma. (2019)

 

Toiminta päiväkodeissa sisältö

Toiminta päiväkodeissa

Tutustu alasvetovalikoissa päiväkotien Teknologiaa ekosti -hankkeen toimintaan. Löydät valikoista päiväkotien esittelyt sekä päivittyvää materiaalia hankkeen pohjalta toteutetusta toiminnasta. Hankkeisiin liittyviä videoita lataamme Liperin kunnan YouTube-kanavalle ja linkitämme tänne.

 

Asiakirja- ja mediatiedostot

Videoita hankkeen toiminnasta päiväkodeissa

Tutustu Teknologiaa ekosti -hankkeeseen näiden videoiden välityksellä!

 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Liperin kunnan varhaiskasvatuksen johtajaksi esitetään Tiina Korhosta

Liperin kunnan varhaiskasvatuksen johtajaksi esitetään Tiina Korhosta

Uusi varhaiskasvatuksen johtaja aloittaa virassaan 1.8.2023.

Liperin kunnan varhaiskasvatuksen johtajan virka vapautuu pitkäaikaisen johtajan Sirkka Helistenin jäädessä pois töistä 1.9.2023 alkaen. Haastatteluryhmä esittää 15.6.2023 kokoontuvalle hyvinvointilautakunnalle virkaan valittavaksi joensuulaista Tiina Korhosta. Uusi varhaiskasvatuksen johtaja aloittaa virassaan 1.8.2023.

Varhaiskasvatuksen johtajan virka oli haettavana 25.4.2023-21.5.2023. Määräaikaan mennessä saapui neljä hakemusta. Virkaa hakivat Jaana Kervinen, Mirka Taavetti, Pirita Hihnala ja Tiina Korhonen.

Virkaan haastateltiin tiistaina 30.5.2023 Tiina Korhonen. Haastatteluryhmään kuuluivat lautakunnan puheenjohtaja Kirsi Nousiainen, lautakunnan jäsen Pauli Hakulinen, nuorisovaltuuston edustaja Emmi Reijonen, henkilöstöpäällikkö Mira Tiainen ja hyvinvointijohtaja Riitta Lappalainen.

Tiina Korhonen on koulutukseltaan kasvatustieteen kandidaatti, varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Lisäksi hänellä on lähes valmiina kasvatustieteen maisterin koulutus erityispedagogiikasta. Korhosella on laaja työkokemus varhaiskasvatuksesta niin opettajana kuin varhaiskasvatuksen päällikkönä. Hänellä on vahvaa varhaiskasvatuksen asiantuntemusta ja hyvät alan yhteistyöverkostot.

”Olen esihenkilönä helposti lähestyttävä ja lämminhenkinen johtaja, joka osaa yleensä työelämässä löytää ihmisistä esiin heidän parhaat puolensa. Kuuntelen tarkalla korvalla työntekijöitä, jotta voin tukea heitä myös tuottavuuden näkökulmasta paremmin”, kuvailee Korhonen hakemuksessaan.

Varhaiskasvatuksen johtaja toimii tulosalueensa johtajana. Hän vastaa oman tulosalueensa taloudesta, toiminnasta ja kehittämisestä sekä henkilöstöhallinnosta sekä huolehtii yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksesta ja valvonnasta.

Lapsia kukkakedolla.

Lisätietoja

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute