Esiopetus pääkuva

Navigaatiovalikko

Esiopetus sisältö

Esiopetus

Esiopetus on osa lapsen oppimisen polkua.

Vuotta ennen oppivelvollisuuden alkamista kaikilla lapsilla on oikeus osallistua esiopetukseen 700 tuntia vuodessa. Esiopetusta järjestetään pääsääntöisesti kouluvuoden rytmin mukaisesti viitenä päivänä viikossa neljä tuntia kerrallaan,  klo 9–13.

Aikataulut ja esiopetusinfo

Syyslukukausi 2023

  • Esiopetus alkaa 9.8.2023
  • Esiopetuksen koulutuspäivä 29.9.2023, ei esiopetusta
  • Syysloma 16.–20.10.2023
  • Itsenäisyyspäivä 6.12.2023
  • Joululoma 21.12.2023–7.1.2024

Kevätlukukausi 2024

  • Esiopetus alkaa 8.1.2024
  • Esiopetuksen koulutuspäivä 16.2.2024, ei esiopetusta
  • Talviloma 4.–8.3.2024
  • Pääsiäisvapaa 28.3.–2.4.2024
  • Vappu 1.5.2024
  • Helatorstai 9.5+pe 10.5.2024
  • Lukuvuosi päättyy 23.5.2024

Esioppilaiden lomat ovat pidempiä kuin koululaisilla. Tarkemmat toiminta- ja loma-ajat löydät esiopetuksen aikataulusta.

Kaksivuotinen esiopetuskokeilu

Liperi on mukana Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttamassa kaksi vuotisessa esiopetuskokeilussa. Kokeilu kestää elokuun 2021 alusta toukokuun 2024 loppuun.

Kokeiluun osallistuvat vuosina 2016 tai 2017 syntyneet lapset. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut kokeilua toteuttavat esiopetuspaikat ja määritellyt kokeilun piiriin kuuluvat vuosina 2016 ja 2017 syntyneet lapset. Opetushallitus on laatinut opetussuunnitelman perusteet kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja kunta laatii kuntakohtaisen opetussuunnitelman.

Esiopetuksessa tärkeintä on herättää lapsessa kiinnostus oppimiseen.

Liperissä esiopetusta järjestetään koulujen yhteydessä ja päiväkodeilla. Esiopetusta järjestetään:

  • yhdessä perusopetuksen kanssa joustavana esi- ja alkuopetuksena
  • vuoroesiopetuksena Puolivälin päiväkodilla
  • yhdessä 5-vuotiaiden kanssa Taikametsän päiväkodilla, Paloaukean päiväkodilla ja Liperin esiopetuksessa

Esioppilaat ja 1-2 luokan oppilaat toimivat yhdessä joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja lähtee aina liikkeelle lasten aiemmista kokemuksista ja mielenkiinnon kohteista.

Lasten kehittyviä valmiuksia ja orastavia taitoja viemme esiopetusvuoden aikana yksilöllisesti eteenpäin. Leikki on keskeisin toimintamuoto ja lisäksi käytämme monipuolisia, yksilöllisiä ja osallisuutta tukevia oppimistapoja. Positiivinen pedagogiikka ja lapsen vahvuuksiin perustuva oppiminen ohjaavat toimintaamme.

Varhaiskasvatuspalvelu esiopetuksen lisänä

Aamulla ennen esiopetusta ja/tai iltapäivällä esiopetuksen jälkeen tarvittava varhaiskasvatus toimii  samoissa tiloissa esiopetuksen kanssa. Esiopetus ja varhaiskasvatus muodostavat lapselle ehjän päivän, eikä lapsi vaihda paikkaa kesken päivän.

Lapsen tuki

Tuemme lapsen kehitystä ja oppimista yksilöllisesti hänen omassa ryhmässään.

Jokainen lapsi tarvitsee jossakin elämänsä vaiheessa tukea, kun hän kasvaa ja opettelee uusia taitoja ja asioita.

Perheen ja esiopetuksen yhteistyö on erittäin tärkeää aina ja erityisesti silloin, kun lapsi tarvitsee tukea. Lapsen toiminta ja vuorovaikutus ryhmässä edistyy parhaiten, kun kotona ja esiopetuksessa noudatetaan yhteisiä toimintatapoja.

Tästä voit tutustua Tuen Käsikirjaan.

Kenelle voit puhua, kun huolia herää?

Jos lapsesi kehityksestä, oppimisesta, toimintatavoista tai mistä tahansa muusta herää huolia tai jokin mietityttää, on tärkeää, että otat asiat puheeksi esiopettajan kanssa.

Mietitään yhdessä miten voimme auttaa lasta ja perhettänne ratkaisukeskeisesti eteenpäin. Esiopetuksen erityisopettaja, hyvinvointipedagogi ja perheohjaaja ovat käytettävissäsi. He muodostavat Liperin varhaiskasvatuksen tukitiimin, joka on mukana kasvattamisen matkalla.

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Joensuun seudun joukkoliikenne kysyy korona-ajan bussiliikenteen kokemuksista

Joensuun seudun joukkoliikenne kysyy korona-ajan bussiliikenteen kokemuksista

Kyselyssä kartoitetaan kokemusten lisäksi myös ideoita ja toiveita bussimatkustamisen turvallisuuden kehittämiseen. Kysely on avoinna tammikuun loppuun asti.

Joensuun seudun joukkoliikenne (JOJO) tekee kyselyn, jolla selvitetään matkustajien mielipiteitä ja kokemuksia korona-ajan julkisesta liikenteestä.

Koronaviruksen vaikutus näkyy myös Joensuun seudun julkisessa liikenteessä vähentyneinä matkustajamäärinä. Vuonna 2020 tehtiin JOJO-liikenteessä 1,7 miljoonaa matkaa. Vastaavasti vuoden 2019 matkamäärä oli 2,4 miljoonaa matkaa eli matkamäärät vähenivät 30 %.

Kyselyn tavoitteena on kerätä tietoa, kuinka JOJO-alueen busseissa matkustamisesta voitaisiin tehdä entistä turvallisempaa. Samalla kerätään materiaalia joukkoliikenteen markkinointiin, jota on tarkoitus tehostaa kevään aikana.

Kyselyssä on kymmenen kysymystä ja siihen on helppo ja nopea vastata. Kyselyssä kartoitetaan kokemusten lisäksi myös ideoita ja toiveita bussimatkustamisen turvallisuuden kehittämiseen.

Kyselyyn vastataan nimettömänä. Halutessaan voi osallistua myös arvontaan, jossa yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan viisi kappaletta neljäntoista vuorokauden Waltti-lippuja Joensuun joukkoliikenteen JOJO -linjoille.

Kysely on avoinna tammikuun loppuun asti.

Uutinen julkaistu uudelleen url-osoitteen korjaamiseksi.

Kolme emojia eri ilmeillä, kasvoillaan JOJO-kasvomaskit

Yhteystiedot

Henkilökuva.

Katja Penttinen

Palvelusuunnittelija
 0400 428 397
katja.penttinen@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

Annina Hirvonen

Päiväkodin johtaja
 040 740 1878
annina.hirvonen@edu.liperi.fi
Koulukuja 1, 83100 Liperi

Kati Mäkisalo

Perhetyöntekijä
 050 307 4625
kati.makisalo@edu.liperi.fi
Viljatie 1, 80400 Ylämylly

Hannele Solaranta

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
 050 525 2309
hannele.solaranta@edu.liperi.fi
Keskustie 3, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute