Navigaatiovalikko

Sidonnaisuusilmoitukset sisältö

Sidonnaisuusilmoitukset

Keskeisten päättäjien ja viranhaltijoiden sidonnaisuudet ovat kaikkien luettavissa.

Keskeisissä tehtävissä Liperissä toimivat luottamushenkilöt sekä viranhaltijat ilmoittavat julkisesti, missä kaikissa johtotehtävissä tai luottamustoimissa he toimivat Liperin kunnan lisäksi.

Kun sidonnaisuudet ovat kaikkien nähtävillä, päätöksenteko ja hallinto toimivat avoimesti ja liperiläiset pystyvät itse arvioimaan vaikuttavatko sidonnaisuudet päätöksiin.

Sidonnaisuusilmoitukset tehdään, että päätöksenteko olisi mahdollisimman avointa.

Sidonnaisuusilmoituksissa kerrotaan johtotehtävistä tai luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan (liittyy elinkeinotoimintaan tai sijoitustoimintaan) sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.

Ilmoitusvelvollisia luottamushenkilöitä ovat:

  • valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat
  • kunnanhallituksen puheenjohtajat ja -jäsenet
  • lautakunnan puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat (myös keskusvaalilautakunta)
  • maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamia tehtäviä hoitavan toimielimen jäsenet (elinympäristölautakunta ja sen lupajaos) - velvollisuus koskee myös toimielinten varajäseniä

Viranhaltijoista ilmoitusvelvollisia ovat:

  • kunnanjohtaja
  • kunnanhallituksen ja lautakunnan esittelijät

Ilmoitus sidonnaisuuksista täytyy tehdä kahden kuukauden kuluessa tehtävään valitsemisesta. Mahdolliset muutokset sidonnaisuuksissa on ilmoitettava heti.

Sidonnaisuusilmoituksen tai muutoksen aiemmin ilmoitettuun voit tehdä tästä

Liperin kunnan sidonnaisuusilmoitukset voit katsoa tästä:
Sidonnaisuusilmoitukset
Sidonnaisuusilmoitusten rekisteriseloste 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Kela tiedottaa: etuuksien käsittelyn ja maksujen turvaaminen ensisijaista

Kela tiedottaa: etuuksien käsittelyn ja maksujen turvaaminen ensisijaista

Kela pyytää tiedotteessaan asiakkaitaan hoitamaan Kela-asiansa verkossa, jos se vain on mahdollista. Palvelupisteissä asiointia kannattaa välttää, jos asiointi muita palvelukanavia käyttämällä on mahdollista.

Press release in English below. Kela has taken steps to prepare for a corona virus epidemic - securing the processing and payment of benefits given priority.

Kela on varautunut koronavirusepidemiaan – etuuksien käsittelyn ja maksujen turvaaminen ensisijaista

Kela pyrkii hidastamaan koronaviruksen leviämistä asiakkaidensa ja henkilökuntansa keskuudessa. Ohjeita asiakkaille on koottu Ajankohtaista koronatilanteesta -sivulle. Sivua päivitetään tilanteen kehittyessä.

Kela pyytää asiakkaitaan hoitamaan Kela-asiansa verkossa, jos se vain on mahdollista. Palvelupisteissä asiointia kannattaa välttää, jos asiointi muita palvelukanavia käyttämällä on mahdollista.

Niiden asiakkaiden, jotka eivät käytä verkkoasiointia, kannattaa lähettää hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta. Jos verkkoasiointi tai paperihakemusten postittaminen ei ole mahdollista, asiakas voi soittaa puhelinpalveluun tai varata soittoajan.

Kela on valmistautunut tilanteeseen, jossa palvelupisteitä suljetaan koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi. Tällöin palvelupisteissä työskentelevät palveluasiantuntijat siirtyvät palvelemaan asiakkaita puhelimitse ja verkossa.

Etuuksien käsittely voi ruuhkautua

Koronaviruksen leviäminen epidemiaksi voi vaikuttaa Kelan etuuksien käsittelyyn. Vaikutuksia selvitetään parhaillaan, ja niistä kerrotaan Ajankohtaista koronatilanteesta-sivulla. Sivulta löytyvät jatkossa linkit eri tilanteisiin liittyviin ohjeisiin ja tiedotteisiin.

Kelassa on varauduttu siihen, että sen eri toiminnot ovat turvattuja laajassa koronaviruksen aiheuttamassa epidemiassa. Tähän pyritään muun muassa ohjaamalla Kelan henkilöstöä etätyöhön. Työmatkat on lopetettu toistaiseksi. Kaikki ulkomailta palaavat Kelan työntekijät jäävät varotoimenpiteenä etätyöhön 14 vuorokaudeksi. Etätyöyhteyksien kapasiteettia on lisätty, jotta mahdollisimman moni kelalainen voi tehdä työtään kotoaan.

Hakemusten käsittely voi ruuhkautua epidemiatilanteessa. Tällöin Kela voi päättää, että käytettävissä olevat resurssit suunnataan välittömästi toimeentuloa turvaaviin etuuksiin.

Kela on varautunut sairauspäiväraha- ja tartuntatautipäivärahahakemusten kasvuun siirtämällä tarvittaessa henkilökuntaa niiden käsittelyyn.

Lue lisää

Ajankohtaista koronatilanteesta www.kela.fi/korona
Kelan asiakaspalvelu www.kela.fi/asiakaspalvelu
Näin varaat soittoajan www.kela.fi/varaa-aika
Kelan lomakkeet www.kela.fi/lomakkeet

---

Kela has taken steps to prepare for a corona virus epidemic - securing the processing and payment of benefits given priority

Kela strives to limit the spread of the corona virus among its customers and personnel. Instructions for customers will be available on the page Update on the coronasituation. The page will be updated as the situation evolves.

Kela asks customers to contact Kela online, whenever possible. Visits to Kela’s customer service points should be avoided if it is possible to contact Kela using some other service channel.

Customers who do not use Kela’s e-services can send applications and supporting documentation to Kela by mail. The application forms can be printed from Kela’s website. If it is not possible to use the e-services or send a paper form by mail, the customer can contact Kela’s telephone service or book an appointment for service by phone.

Kela has taken steps to prepare for a situation where customer service points may have to be closed to limit the spread of the corona virus. In such a case, the customer service advisors at the customer service points will shift their job tasks to providing service to customers by phone and online.

Possible delays in the processing of benefits

If the spread of the corona virus reaches epidemic proportions, this may affect the benefit processing at Kela. The effects are currently being investigated and information about them will be available on the page Update on the coronasituation. The page will contain links to instructions and notices for different situations.

Kela has taken steps to secure its operations even in the case of a widespread corona virus epidemic. One such step is for instance to recommend telecommuting for Kela’s personnel. All business trips have been discontinued until further notice. All Kela staff who return from abroad will as a precaution be ordered to telecommute from home for 14 days. The capacity of the telecommuting connections has been increased so that as many Kela staff as possible can work from home.

In case of an epidemic, there may be delays in the processing of applications. In such a case, Kela may decide that the available resources will immediately be concentrated on the benefits that are intended to secure people’s income.

Kela has taken steps to prepare for an increase in the number of applications for sickness allowance and sickness allowance on account of an infectious disease by assigning personnel to handle these cases, when necessary.

Read more

Update on the coronasituation www.kela.fi/web/en/corona (to be published soon)
Kela’s customer service hwww.kela.fi/web/en/customer-service
How to book an appointment for service by phone www.kela.fi/appointments
Kela’s forms www.kela.fi/forms

Liperin logo harmaalla pohjalla

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute