Oppilashuolto pääkuva

Navigaatiovalikko

Oppilashuolto sisältö

Oppilashuolto

Oppilashuolto toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla. Se edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja ehkäisee ongelmien syntymistä.

Oppilashuolto jaetaan yhteisölliseen ja yksilölliseen oppilashuoltoon. Se toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla, ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja täydentää oppilaan saamaa yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Oppilashuolto edistää myös koko kouluyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllistä toimintaa, parantaa ympäristön esteettömyyttä ja lisää kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Yhteisöllinen oppilashuolto

Oppilashuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää yhteisöllistä oppilas- tai opiskelijahuoltoa. Yhteisöllinen oppilashuoltotyö kuuluu kaikille koulussa työskenteleville. Se vahvistaa koulun yhteisöllistä toimintakulttuuria ja tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja turvallisuutta. 

Koulukohtaisen oppilashuoltotyön suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaa tehtävää varten perustettu oppilashuoltoryhmä. Ryhmään voivat kuulua rehtori, erityisopetuksen edustaja, opettajat, oppilashuollon palveluiden työntekijät, huoltajien edustaja ja kutsuttaessa alueella toimivat muut asiantuntijat.

Yhteisöllisen oppilashuollon kokousmuistiot ovat julkisia ja niitä voit lukea koulujen kotisivuilla.

Yksilöllinen oppilashuolto

Oppilaalla on oikeus myös yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Se tarkoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, psykologi- ja kuraattoripalveluita, monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä tarvittavia sosiaali- ja terveyspalveluita.

Yksilökohtainen oppilashuolto edistää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia.

Yksilökohtainen oppilashuolto on suunnitelmallista ja monialaista yhteistyötä, johon voi kuulua opetustoimi, sosiaali- ja terveystoimi, oppilas ja hänen huoltajansa sekä muut tarvittavat tahot. Asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun lapsen fyysisestä, psyykkisestä tai sosiaalisesta hyvinvoinnista herää huolia. Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu vapaaehtoisuuteen, eli sitä varten tarvitaan huoltajan suostumus.

Oppilashuollon suunnitelmat, toteutumisen ja arvioinnin kirjaamme oppilashuoltokertomukseen ja potilastietojärjestelmään tai asiakastietojärjestelmään. Näitä salassa pidettäviä tietoja luovutetaan vain hyvin perustellusta pyynnöstä. Oppilashuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri.

 

Oppilashuolto katso myös nämä

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Kouluverkko-, varhaiskasvatus- sekä ulko- ja liikuntapaikkaselvitykset käynnissä

Kouluverkko-, varhaiskasvatus- sekä ulko- ja liikuntapaikkaselvitykset käynnissä

Esittelytilaisuudet selvityksistä kuntalaisille ja henkilöstölle pidetään toukokuussa. Kunnanvaltuusto käsittelee verkostoselvityksiä kesäkuun kokouksessaan.

Liperin kunnassa on käynnistetty kunnanvaltuuston päätöksen (18.12.2023 § 77) mukaisesti kouluverkko-, varhaiskasvatus sekä ulko- ja liikuntapaikkaselvitysten laatiminen. Selvitystyö on käynnistynyt lautakuntien päätöksillä tammikuussa ja jatkuu koko kevään. Kunnanvaltuustolle verkostoselvitykset tuodaan käsiteltäväksi 24.6.2024.

Verkostoselvityksiä laaditaan talouden tasapainottamisen toimenpiteenä, mutta verkostoa on syytä tarkastella myös koko kunnan lasten määrän vähentyessä. Syntyvyys on koko valtakunnassa selvästi laskenut ja tällä on suora vaikutus varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestämiseen kunnissa.

Verkostoselvityksillä pyritään löytämään taloudellisesti kestävä malli varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestämiseen tulevaisuudessa. Tarkemmalla ulko- ja liikuntapaikkaselvityksellä saadaan kartoitettua kunnan tarpeita vastaava kokonaisverkosto, jota kunnan on taloudellisesti ja toiminnallisesti mahdollista ylläpitää kuntalaisille hyvässä kunnossa.

Selvityksiä varten perustetut työryhmät ovat kokoontuneet säännöllisesti ja nykytilan kartoitusta on tehty laajasti. Verkostoselvityksissä kartoitetaan väestöennusteita, henkilöstökuluja ja -vaikutuksia, tukipalveluiden kokonaisuutta, kiinteistöjen kuntoa ja peruskorjaustarpeita sekä kiinteistöjen hoito- ja energiakustannuksia.

Koulu- ja varhaiskasvatusselvityksessä tarkastellaan myös varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelman vaatimuksia ja oppimisen ja kasvatuksen tuen järjestämistä.  Kokonaisuudesta laaditaan lapsivaikutusten arviointi. Lapsivaikutusten arvioinnissa tarkastellaan erilaisten vaihtoehtojen ja mahdollisten muutosten vaikutusta lapsiin ja nuoriin.

Koulu- ja varhaiskasvatusselvitysten tueksi on tilattu kuntoarviot Salokylän ja Mattisenlahden kouluista sekä Ylämyllyn koulun Jyrin yksiköstä aiemmin tehtyä kuntotutkimusta täydentävä tutkimus. Lisäksi kuntoarviot on tilattu Paloaukean päiväkodista sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton ylläpitämän päiväkodin kiinteistöstä.

Kunnanhallitus, hyvinvointilautakunta ja elinympäristölautakunta sekä talous- ja strategiatyöryhmä ovat saaneet kokouksissaan tietoa selvitystyön etenemisestä. Toukokuun aikana järjestetään lautakuntien ja kunnanhallituksen iltakoulu selvitysten kokonaisuudesta. Myös kuntalaisille ja henkilöstölle esitetään selvitystyön kokonaisuutta ja mahdollisia vaihtoehtoisia palveluiden järjestämisen malleja toukokuun loppupuolella.

Jos verkostoselvityksen myötä tulee esille koulu- tai päiväkotiverkoston muutostarpeita, valmistellaan niistä erilliset prosessit valtuustokäsittelyn jälkeen.

Puinen puheenjohtajan nuija pöydällä.

Lisätietoja:

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute