Kielitaituri
Kielitaituri pääkuva
Kielitaituri-hanke
Kielitaituri sisältö
Kielitaituri – monilukutaitoa varhaiskasvatukseen
Monilukutaito on taitoa ajatella avoimesti ja suhtautua asioihin terveen kriittisesti. Se on taitoa ottaa selvää, tutkia ja ihmetellä. Se on taitoa käyttää erilaisia medioita ja tuottaa niihin sisältöä. Monilukutaito on taitoa olla vuorovaikutuksessa, kuunnella ja ymmärtää kaveria.
Monilukutaito on tulevaisuuden taito ymmärtää yhä moninaisempaa ja monimutkaisempaa maailmaa. Juuri ymmärryksen kautta yksilöllä on mahdollisuus vaikuttaa omaan ympäristöönsä ja muuttaa sitä. Monilukutaito edistää täysivaltaista ja vastuullista osallisuutta, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta.
Varhaiskasvatuksessa monilukutaito rakentuu tarinoiden, tutkimisen ja luomisen ympärille. Lapset pääsevät tutustumaan erilaisiin asioihin ääneen luettuja tarinoita kuunnellen ja teksteihin ja medioihin yhdessä aikuisen kanssa sukeltaen. Teknologiaa hyödynnetään työkaluna esimerkiksi äänikirjojen, virtuaalisen saduttamisen ja itsetehdyn musiikin äänittämisen muodossa.
Hankkeen aikana oppimisympäristöistä rakennetaan moniaistillisuutta, sosio-emotionaalisuutta ja leikillisyyttä tukevia, keskustelua herättäviä ja tarinallisuutta mahdollistavia. Monilukutaitoa edistävässä ympäristössä lapsia kannustetaan mielikuvitteluun, luovuuteen, vastavuoroiseen kommunikaatioon ja yhdessä tekemiseen.
Mitä hankkeen aikana tehdään?
Varhaiskasvatuksen ympäristöt suunnitellaan yhdessä lasten kanssa monilukutaidon näkökulmasta. Näiden pohdintojen pohjalta syntyvät päiväkotien ja eskareiden Tulevaisuuden kirjastot. Tulevaisuuden kirjastot houkuttelevat lapsia tarttumaan fyysisiin tai sähköisiin kirjoihin, tutkimaan ja luomaan. Erilaiset teknologiset ratkaisut rikastuttavat toimintaa. Tulevaisuuden kirjastoja kehitetään yhdessä seutukirjaston kanssa ja niiden ovet ovat auki koko perheelle.
Koska musiikilla on iso vaikutus esim. lapsen rytmiikan ja sitä kautta kielen kehitykseen, edistetään monilukutaidon kehittymistä myös rakentamalla päiväkoteihin laadukkaita ja monipuolisia virikkeitä tarjoavia musiikkitiloja. Musiikkitiloissa lapsella on käytettävissään erilaisia soittimia ja välienitä musiikin ja äänen tuottamiseen, tallentamiseen, muokkaamiseen ja toistamiseen. Lapset pääsevät myös tekemään itse lauluja ja sanoituksia. Ekologiset, luonnossa tai luonnonmateriaaleista tehdyt soittimet ja musiikki ovat osa varhaiskasvatuksen Green Care -toimintaa.
Lasten kanssa harjoitellaan kuuntelukasvatusta: kokemuksellinen, kriittistä, eettistä ja tiedostavaa kuuntelua. Millaisia ääniä ympäristöön kuuluu, miten ne syntyvät ja mitä ne tarkoittavat?
Oppimisympäristöjen äänimaisemat ovat osa lasten hyvinvointia, oppimista ja esimerkiksi kielen kehitystä. Hankkeen aikana varhaiskasvatustilojen ääniympäristöt kartoitetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Kevään mittaan jatkuvan kartoituksen perusteella saadaan tietoa tilojen olemassa olevista ääniympäristöistä ja niiden vaikutuksista lasten ja varhaiskasvattajien hyvinvointiin. Hankkeen aikana myös oppimisympäristöjen valoympäristöt kartoitetaan ja niiden merkitys hyvinvoinnin näkökulmasta otetaan huomioon.
Yhteistyö
Kielitaituri tekee tiivistä yhteistyötä tutkijoiden ja yritysten kanssa. Yhteistyö eri alojen tutkijoiden kanssa avaa varhaiskasvatuskenttää ja antaa mahdollisuuden saada tutkittua tietoa esimerkiksi opinnäytetöiden kautta. Yritysyheistyö esimerkiksi 3DBear-yrityksen kanssa tarjoaa lisätyn todellisuuden työkalun tarinankerrontaan ja dokumentointiin.
Kielitaituri-tarinat
Tulevaisuuden kirjastot
Tulevaisuuden kirjasto on paikka, jossa lapsen mielikuvitus saa siivet ja sadut heräävät eloon. Ympäristö ja siellä toteutettava pedagogiikka vahvistavat tarinallisuutta, yhteistä keskustelua ja lapsen luovuutta. Luomisen ja tutkimisen mahdollisuuksia on paljon ja tietoa etsitään niin kirjoista, kun teknologiankin avulla. Ympäristö on moniaistillinen ja se tukee lasten sosio-emotionaalisuutta. Valojen ja äänimaisemien hyödyntäminen syventävät ympäristön luomaa kokemusmaailmaa. Tulevaisuuden kirjastossa lapsille luetaan paljon ääneen ja erilaisiin teksteihin tutustutaan yhdessä. Ne toimivat perustana luovalle toiminnalle ja ilmaisulle.
Päiväkoteihin ja eskareihin rakennetut Tulevaisuuden kirjastot suunniteltiin yhdessä varhaiskasvattajien kanssa. Suunnitelman pohjalla oli vahva pedagoginen ajattelu: Mitä Tulevaisuuden kirjastossa tehdään ja miten toiminta edistää lasten monilukutaidon kehittymistä? Millainen kirjasto on fyysisiltä ominaisuuksiltaan ja miten ne tukevat lapsen oppimista ja kehitystä? Suunnitelma muutettiin visuaaliseksi käsikirjaksi yhteistyössä 3DBear-yrityksen kanssa. Suunnitelma esittelee Tulevaisuuden kirjaston mallin: sen fyysiset elementit, toiminnan ja pedagogiikan.
Tule tutustumaan päiväkoteihin rakennettuihin Tulevaisuuden kirjastoihin!
Näin tehtiin Tulevaisuuden kirjasto
Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan Tulevaisuuden kirjaston käsikirjaan sekä ennen-jälkeen-tarinoihin kirjastojen synnystä ja kehityksestä.
Tulevaisuuden kirjaston käsikirja
Näin tehtiin Liperin päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Näin tehtiin Paloaukean päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Näin tehtiin Viinijärven päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Näin tehtiin Lautasuon päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Näin tehtiin Taikametsän päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Näin tehtiin Puolivälin päiväkodin Tulevaisuuden kirjasto
Kurkistus Tulevaisuuden kirjastoihin
Jokainen päiväkoti on omanlaisensa ja niin ovat myös niiden Tulevaisuuden kirjastot. Pääset tutustumaan kunkin päiväkodin Tulevaisuuden kirjastoon alla olevista linkeistä. Linkit avautuvat uuteen välilehteen YouTube-sivustolle.
Tulevaisuuden kirjasto Liperin päiväkodissa
Tulevaisuuden kirjasto Paloaukean päiväkodissa
Tulevaisuuden kirjasto Viinijärven päiväkodissa
Tulevaisuuden kirjasto Lautasuon päiväkodissa
Tulevaisuuden kirjasto Taikametsän päiväkodissa
Tulevaisuuden kirjasto Puolivälin päiväkodissa
Musiikkialueet
Kielitaituri-hankkeessa päiväkoteihin rakennettiin musiikkialueet, jotka suunniteltiin yhdessä musiikkipedagogin kanssa. Musiikkialueilla musiikki elää ja on vahvasti läsnä. Musiikkialueet on rakennettu siten, että ne houkuttelevat ja ohjaavat lapsia musiikin pariin. Matot ja istuintyynyt ohjaavat pienryhmämusisointiin. Osa soittimista on lasten tasolla ja saatavissa, ja näin lapsilla on mahdollisuus musisoida itsenäisesti myös ilman ohjausta. Lasten suosikkilaulujen hahmot seikkailevat tilojen seinille luoduissa seinämaalauksissa pitäen laulut jatkuvasti läsnä tilassa. Musiikkialueilla lapset voivat tuottaa ja kuunnella musiikkia ja ääntä monipuolisin välinein. Musiikin tuottamiseen hankittiin laadukkaita ja monipuolisia soittimia. Myös teknologiaa hyödynnetään monin eri tavoin.
Tästä pääset tutustumaan musiikkialueisiin ja niiden suunnitteluun.
Kielitaituri-blogi
Miten hanke vaikuttaa, mitä siltä odotetaan?
Kielitaiturin hanketeksti 2.
Kielitaiturin hanketeksti 3.
Kielitaiturin hanketeksti 4.
Kuvat mielikuvituksen ja tarinoiden lähteenä
Robotteja päiväkodissa
Oppimista ja kehitystä tukeva ääni- ja musiikkiympäristö
Blogit
Kielitaituri: ulkoiset julkaisut, videomateriaalit, sisältö
Kielitaituri meillä ja muualla
Lehtijuttu: Robotti voisi kuljettaa vaikka sipsejä. Kotiseutu-Uutiset 30.9.2020
Lehtijuttu: Tiloilla rikastetaan mielikuvitusta. Kotiseutu-Uutiset 24.2.2020
Soveltava harjoittelu: Martikainen, Minna: Virtuaalimuseo
Monilukutaitoa Taito-Tukaanin matkassa
Taito-Tukaani perehtyy monimediaiseen maailmaan videoilla, jotka julkaistiin ensimmäisen kerran Liperin varhaiskasvatuksen Instagram-tilillä keväällä 2020. Videot löytyvät nyt myös kunnan YouTube-kanavalta, johon löydät linkin alempaa!