AR- (augmented reality) eli lisätty todellisuus tarkoittaa sitä, että oikean maailman näkymään on lisätty virtuaalista sisältöä, jota katsellaan esim. puhelimen tai tabletin näytön kautta. Esimerkiksi joitakin vuosia sitten suureen suosioon noussut Pokémon Go-peli hyödyntää lisättyä todellisuutta pokémonien nappaamisessa.
Varhaiskasvatuksessa lisättyä todellisuutta voi monipuolisesti hyödyntää esimerkiksi arjen rikasteena tai erilaisten projektien yhteydessä. Seuraavaksi esittelyssä muutamia lisättyä todellisuutta hyödyntäviä sovelluksia.
3D Bear
Sovelluksessa on erilaisia 3D -malleja, joita voi katsella tai muokata. Toimii tabletin kameran kautta. Sovellusta voi hyödyntää monella eri tavalla esimerkiksi erilaisissa projekteissa.
Toimintaesimerkkejä:
Sovelluksen avulla voi opetella tunnistamaan erilaisia eläimiä. Eläinmalleja voidaan liikutella ympäristössä sekä suurentaa tai pienentää niitä. Lisäksi voidaan myös leikkiä ja visualisoida miltä esim. jättiläislintu näyttäisi sisällä päiväkodissa.
Sovellus voi toimia rikasteena erilaisten ilmiöiden tai teemojen tutkimuksessa. Esim. avaruusteema: voidaan tutkia planeettojen 3D-malleja. Hyönteisteema: voidaan tutkia erilaisia hyönteismalleja ja kokeilla suurentaa sekä pienentää niitä. Tunteiden harjoittelu: katsellaan erilaisia ilmeitä 3D-mallien avulla, mietitään millaisia tunteita ne ilmentävät. Sovelluksella voidaan myös suunnitella esim. miten päiväkodin tiloja voisi kehittää tai miten lapset haluaisivat sisustaa päiväkodin tiloja.
Lisäksi AR-elementit voidaan ottaa mukaan leikin keinoin. Esim. leikitään sisustussuunnittelijaa, mietitään, miten lapset haluaisivat sisustaa eri tiloja, tuodaan sovelluksen avulla erilaisia huonekaluja tiloihin. Voidaan myös leikkiä tutkimusmatkailijaa ja tutkia eri eläimiä ja kasveja tai vaikkapa rakentaa oma taikamaailma. Sovelluksella on myös hauska ottaa erilaisia kuvia esim. dinosaurusten kanssa.
Kokemuksia 3D Bearin käyttämisestä:
Lapset rakentelevat mielellään erilaisia 3D-malleja sisältäviä kuvia. Kuvista voi hyvin jatkaa työskentelyä esimerkiksi tarinan muodossa: lasta voidaan pyytää keksimään kuvasta oma tarina tai lastavoidaan pyytää kuvailemaan mitä kuvassa tapahtuu. Sovelluksen avulla voidaan myös pohtia mikä mediassa on totta ja mikä ei. Sovellus sopii monenikäisille noin 3-vuotiaasta alkaen.
Mur-kirja ja sovellus
Mur eli karhu on lastenkirja, jota voidaan lukea perinteisesti tai katsella tablet-laitteella lisätyn todellisuuden sovelluksen kautta. Mur -sovellus
Sovelluksen avulla kirjasta avautuu sekä lisätyn todellisuuden elementtejä kuin myös kirjan virtuaalinen satumaailma. Sovelluksen avulla pääsee mm. kurkistamaan nukkuvien karhujen pesään. Sovelluksessa on rauhallinen musiikki ja kauniit piirroshahmot, jotka inspiroivat lasta testaamaan sovelluksen toimintoja. Kirja ja sovellus sopivat monen ikäisille, mutta erityisen innostuneita ovat olleet noin 2–4-vuotiaat lapset. Mur-sovellus on ilmainen ja se on ladattavissa sekä Play -kaupasta että AppStoresta.
Quiver
Quiver -sovelluksen avulla värityskuvat ”heräävät eloon”. Quiverin sivuilta löytyy muutamia ilmaisia pohjia, joiden avulla voi aloittaa lisättyyn todellisuuteen perehtymisen. https://quivervision.com/coloring-packs
Quiver -värityskuvien tekeminen on mukavaa ja kehittävää, koska tässä tekemisessä yhdistyy käsillä tekemisen ilo kuin myös tekniikan tuomat mahdollisuudet värityskuvien elävöittämiseen. Lisäksi toiminta soveltuu pienillekin lapsille. Lapset katselvat innokkaasti värittämiänsä kuvia 3D-malleina ja lisäksi samalla voidaan pohtia, miten värityskuva saadaan näkymään tabletin näytölle.
Google Arts & Culture
Arts & Culture sovelluksesta löytyy paljon tunnettuja taideteoksia, joita voi katsella AR-muodossa tabletilta. Sovellusta voi hyödyntää esimerkiksi lasten taideprojekteissa inspiraation lähteenä. Sovelluksessa voi hakea taideteoksia joko taiteilijan nimellä tai taideteoksen nimellä. Lisäksi sovelluksesta löytyy myös joitakin eläinmalleja AR-muodossa, mm. esihistoriallisia eläimiä ja joitakin 3D-malleja esimerkiksi vanhoista linnoituksista. Sovelluksessa on paljon muutakin sisältöä, joten AR-elementtejä kannattaa etsiä hakutoiminnalla kirjoittamalla hakukenttään AR tai augmented reality, näin pääsee suoraan sisältöihin.
MyAr -julle
MyAr -julle on helppokäyttöinen sovellus, jonka avulla voi ottaa tonttukuvia. Sovelluksessa on valittavana kolme erilaista tonttuhahmoa, jotka toimivat tarrojen tapaan. Niitä voi pienentää, suurentaa ja liikutella kuvattaessa. Kun tonttu on laitettu haluttuun paikkaan, voidaan siitä ottaa valokuva. Tonttukuvia voi hyödyntää esim. askartelemalla omista valokuvista tonttukortit.
Kokemuksia sovelluksen käytöstä lasten kanssa:
Sovellus on yksinkertainen käyttää ja sopii hyvin valokuvaamisen harjoitteluun. Sovelluksessa on myös lyhyt tonttutarina, jonka voi kuunnella ennen kuin lähtee ottamaan kuvia. Lastentuokioissa lapset ovat innoissaan valinneet tonttuhahmoja ja miettineet minne tontun laittaisi valokuvaan. Osalle lapsista hauskin osuus on ollut se, kun on saanut kokeilla miten tonttua saa suurennettu ja millä tavoin sitä saa liikuteltua tabletilla.