Globaalein silmälasein tarkasteltuna ekososiaalinen sivistys on yksi
tärkeimmistä asioista, joita voimme tuleville sukupolvillemme opettaa:
Miten luonto toimii ja miten se vaikuttaa meihin ihmisiin? Mistä ruoka
tulee ja millaisia resursseja sen tuottaminen vaatii? Miten voimme
itse vaikuttaa kasvien kasvuun ja toimintaympäristöömme? Miten nämä
kysymykset näkyvät päiväkodin toiminnassa ja voisiko teknologiaa
hyödyntää kysymysten pohdinnassa? Kysymykset ovat suuria mutta
ratkaisut yllättävänkin pieniä ‒ kurkataanpa ruohonjuuritasolle.
Puolivälin päiväkotiin päätettiin rakentaa talvipuutarha, jossa
kasvien kasvua ja sen vaatimia resursseja voitaisiin tutkia vuoden
ympäri. Mutta mitä talvipuutarhassa kasvatetaan ja mitä siellä
tehdään? Tehtävä annettiin tilan ensisijaisille käyttäjille: lapsille.
Mallia talvipuutarhaan päätettiin hakea paikallisesta, monia
kasvillisuusvyöhykkeitä esittelevästä trooppisesta perhospuutarhasta
Botaniasta. Lapset hajaantuivat vapaasti tutkimaan kasvihuonetta
aikuisten seuratessa ja havainnoidessa lasten touhuja. Aikuisille
tyypilliseen tapaan mieleni teki kertoa lapsille puutarhan
kruununjalokivistä ja opettaa, mikä mikin kasvi on ja miten sitä
voidaan hyödyntää. Maltoin mieleni. Sen sijaan lapset saivat
käyttöönsä tabletit, joilla he saivat ottaa kuvia tärkeiksi ja
mielenkiintoisiksi kokemistaan paikoista ja asioista. Perhosten ja
Juuso-papukaijan lisäksi kuvissa nousi esille se pieni punainen marja
lehtien seassa ja kiviaskelmista tehty polku, joka kiemurteli kasvien
lomassa. Ja toden totta! Kun aikuinen laskeutui kyykkyyn ja kurkkasi
polun mutkan taakse, huomasi hän itsekin lehtien ja oksien takana
odottavan seikkailun, jonne kiviä pitkin hyppelemällä saattoi päästä.
Päiväkotiin palattua vierailu puutarhassa muuttui toiminnaksi:
taidealueella askarreltiin perhosia ja niiden elinkiertoa pohdittiin
ihmiseen verrattuna, kukkalaudalle laitettiin kasvamaan herneen
lisäksi avokadoja ja Juuso-papukaijan linnunaivoituksista
keskusteltiin. Puutarhalla nähdyt trooppiset kasvit johdattivat
keskustelemaan kasvien lämmöntarpeesta ja sen vaatimasta energiasta.
Aamupäivän mittaisesta retkestä oli tullut lapsille yhteinen,
eksoottinen ja mielikuvitusta ruokkiva kokemus. Tätä kokemusta oli
edesauttamassa lasten omalle tutkimukselle ja mielenkiinnolle tilaa
antava aikuinen.
Mutta kuinka siirtää lasten havainnot päiväkodin fyysisiin
oppimisympäristöihin ja talvipuutarhaan? Otimme avuksi teknologian.
Annoin lapsille tabletit ja istuimme lasten kanssa päiväkodin
kotileikkihuoneen lattialle. Aluksi tabletin näytöltä näkyi vain sama
huone, joka edessämme aukeni - aivan kuin olisi katsonut kameran
linssin läpi. Mutta sitten kuvaan astui lisätty todellisuus. Muutama
pyyhkäisy sormella ja kotileikkihuone alkoi muuttua talvipuutarhaksi.
Nukkekodin viereen nousi puutarhavaja, sen viereen jättikurpitsa ja
tietokonenäyttö. Huoneen poikki kiemurteli askelmapolku.
Kevät kului, kesän aurinko alkoi paistaa ja talvipuutarhan seinät
nousta. Päiväkodin pihalla pystyi jo seuraamaan lasten istuttaman
jättikurpitsan kasvua ja kesäkanojen linnunaivoituksia.
Talvipuutarhaan tulevia kasvilajeja suunniteltiin ja tiedonetsintää
harjoiteltiin tutustumalla puhelimella tomaatin kasvatuskikkoihin.
Pian talvipuutarhassa kukoistaisivat jo lasten valitsemat kukat,
Botanialta tutut perhoset lepattaisivat aurinkokennoilla
moottoroiduilla siivillään ja puutarhavajan seinällä voisi kasvattaa herneitä.
Teknologia oli antanut jo tähän mennessä paljon mahdollisuuksia tuoda
esille lasten tärkeiksi kokemia asioita ja omia havaintoja. Se oli
mahdollistanut vielä olemassa olemattoman muuttamisen näkyväksi ja
tehnyt tiedon etsimisen helpoksi ja hauskaksi. Mutta mitä kaikkea
teknologian avulla voitaisiinkaan vielä tutkia: talvipuutarhan
lämpötilaa kesän vaihtuessa syksyyn, tomaattien yllä loistavien
kasvivalojen energiankulutusta, aurinkopaneelin tuottaman energian
määrää… Vastaukset suuriin kysymyksiin voivat löytyä aivan ruohonjuuresta.