Navigaatiovalikko

Työntekijät

angle-left Rehtori Antti Ikonen pitää jalat maassa ja katseen kohti tulevaisuutta

Rehtori Antti Ikonen pitää jalat maassa ja katseen kohti tulevaisuutta

Kevätlukukausi on pyörähtänyt käyntiin ja oppilaat ja opettajat ovat palanneet taas aherruksen pariin. Liperin koulun rehtorina syksystä 2019 lähtien työskennellyt Antti Ikonen kertoo, että hänen ensimmäinen lukukautensa Liperissä on sujunut hyvin positiivisissa tunnelmissa.

- On ollut kiva tulla Liperiin siinä vaiheessa, kun on tehty jo ratkaisu uudesta yläkoulusta, rehtori Antti Ikonen pohtii.

Ikosen mukaan ei ole itsestään selvää, että uusia kouluja rakennetaan, etenkin kun monien kuntien talous on tiukan tarkkailun alla lähivuosina. Ikonen kiittelee sitä, että Liperissä katseet pidetään kohti tulevaa.

Polku opettajuuteen

Ikonen kertoo, että opettajan ura ei ollut aluksi hänellä ykkösvaihtoehtona.

- Mietin jossain vaiheessa, että musiikki voisi olla se juttu, mutta laitoin paperit myös opettajan koulutukseen vetämään, hän muistelee.

Paikka opettajankoulutuksessa aukesi ja ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen Ikonen kävi armeijan. Välivuoden aikana ajatus opettajan urasta alkoi kypsyä Ikosen mielessä ja sillä tiellä ollaan.

Siirtymävaiheita

Rehtori Antti Ikonen kertoo, että kollegoiden ja oppilaiden parissa on selvästi meneillään ja ajatustyötä siitä, millaiseksi uuden yläkoulun toimintakulttuuri rakentuu.

- Käymme koko ajan jo keskusteluja siitä, miten haluaisimme toimia uudessa koulussa ja miten toimimme nyt.

- Pysyvä muutos syntyy hitaasti ja vakaasti, Ikonen muistuttaa.

Hän toteaa, että Liperissä on omanlaisensa siirtymävaihe menossa, kun tällä hetkellä koulu toimii vielä yhtenäisenä peruskouluna.

Valmiina uuteen

Vaikka tulevaisuudessa yläkoulu sijoittuu omilleen Ylämyllylle, Ikonen näkee vahvuutena ylipäätään pienen paikkakunnan yhtenäisyyden. Koko ikäluokka on saman katon alla.

- Pitkään isoissa kaupungeissa toimineena näen, että pienemmän kunnan ja koulun vahvuuksia on se, että yksittäiselläkin koululla on iso rooli sivistystoimessa. Oman, itsenäisen kunnan toiminnassa oma yläkoulu on merkittävässä asemassa.

- Suuremmissa kaupungeissa sitä olisi vain yksi monesta, hän täydentää.

Ikonen kertoo olevansa positiivisen pedagogiikan ja tsemppaavan yhteistyön kannattaja. Hän kehuu koulun ilmapiiriä muutoksen alla.

- Olen voinut jakaa positiivista palautetta todella monta kertaa jo tämänkin syksyn aikana ja hyvästä syystä tämän koulun nuorille ja kollegoille, Ikonen kiittelee.

- Opettajakunta katsoo uteliain silmin kohti tulevaa, samalla jalat tukevasti maassa. Olemme selvästi työyhteisö, joka on valmis kohtaamaan muutoksia.

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute