Riittävät(kö) digitaidot?
Usealle meistä digitalisaatio tuo helpotusta arkeen. Laskut maksetaan sukkelasti pankin mobiilisovelluksella, ja kuvat sekä viestit kaverille lähetetään pikaisesti Whatsapp-sovelluksella. Digitaaliset verkkoympäristöt helpottavat myös työn etsintää ja hakemista. Paikalliset avoimet työpaikat löytyvät hetkessä ja hakeminen on tehty sähköisten lomakkeiden ansiosta helpoksi sekä nopeaksi. Vaikka digitalisaatio mahdollistaa, se voi myös rajoittaa.
Entä jos ei ole laitteita eikä taitoja hyödyntää digitalisaatiota? Voiko töitä ylipäätään etsiä tai hakea ilman riittävää osaamista? Onko digitaitojen kehittäminen vain omasta asenteesta kiinni? Nämä pohdinnat käynnistivät sosionomiopintojeni kehittämistyön elokuussa 2022 Liperin kunnan työllisyyspalveluissa, YTYÄ! – YhteisTYÖLLÄ tuloksiin -hankkeessa.
Tälläkin hetkellä Suomessa on arviolta miljoona ihmistä, jotka ovat digitaalisten palvelujen ulkopuolella tai tarvitsevat niissä erityistä tukea.¹ Tutkimusten mukaan digitaalinen eriarvoisuus voi pahimmillaan lisätä yhteiskunnallista epätasa-arvoa sekä työelämästä ja yhteiskunnasta syrjäytymisen uhkaa.²
Ihmisten välisissä mahdollisuuksissa, kyvyissä ja motivaatiossa käyttää ja hyödyntää digitaalisia sovelluksia, välineitä ja palveluja on todella suuria eroja.² Tämä näyttäytyi myös kehittämistyön aikana, sillä kohtasin paljon erilaisia ihmisiä erilaisista lähtökohdista. Lähtökohtia oli yhtä monta kuin oli kohtaamiani ihmisiä. Osalla ei ole digilaitteita, eivätkä niitä halua omistaa tai edes käyttää. Osalla on digilaitteet ja käyttävät niitä, mutta eivät välttämättä osaa käyttää tiettyä arjessa tarvittavaa sähköistä palvelua. Lisäksi osalla ei ole digilaitteita ja ovat siksi tahtomattaan digitaalisen yhteiskunnan ulkopuolella.
Digituen merkitys
Digitalisaation jatkuva kehittyminen vaatii myös jatkuvaa kehitystä digituen tarjonnan näkökulmasta. Digitukea niin kansalaisille kuin yrityksille tarjoavat kunnat, julkishallinnon toimijat, järjestöt, erilaiset hankkeet ja yritykset.³ Käytännössä digituki voi olla digitaalisen viranomaisasioinnin, palvelun sekä älylaitteen käytön tukea, joka voi toteutua etä- tai lähitukena tai koulutuksina.⁴ Esimerkkinä Liperin kunnan tarjoamaa digitukea voi saada muun muassa kirjastoista, kunnan palvelupisteeltä sekä nuoriso- ja työllisyyspalveluilta.
Kehittämistyön tavoitteeksi muodostui kehittää työnhakijoille suunnattua digitukea, sillä heikkojen digitaitojen oli koettu vaikeuttavan työnhakemista sekä siten myös työllistymistä. Vaikka digituen tarve oli selkeä, niin tuen tarjoamisen mahdollisuudet eivät kuitenkaan olleet.
Työnhaun näkökulmasta tarkastellen digitaalisuus voi lisätä työllistymismahdollisuuksia, sillä se voi mahdollistaa työnantajan ja työnhakijan kohtaamisen.⁵ Esimerkiksi erilaisissa digitaalisissa työnhakupalveluissa, kuten Työmarkkinatorilla, molemmat osapuolet voivat löytää ja tulla löydetyksi. Digitaidot eivät ole tarpeelliset pelkästään työnhaun näkökulmasta, vaan niitä tarvitaan nykypäivänä myös yleisesti koulutuksissa ja työelämässä.¹
Digitaitoja, kuten taitoja elämässä yleensäkin, on valtava määrä. Onneksi kaikkia taitoja ei tarvitse oppia eikä osata, mutta riittävän hyvät digitaidot voivat auttaa myös käytännön arjessa esimerkiksi säästämään rahaa ja aikaa. Riittävien digitaitojen määritellyssä hyvänä apuna voivat toimia erilaiset testit tai kartoitusvälineet.⁶ Itselleen voi valita esimerkiksi sopivan osaamistason, jonka avulla voi hahmottaa, mitä jo osaa sekä mitä haluaa ja mahdollisesti tarvitsee opetella. Taitojen määrittely vaiheessa myös digituen tarve voi nousta esille.
Yhteistyöllä tuloksiin
Tämä kuvaa mielestäni myös kehittämistyön kokonaisuutta. Asiakkaiden ja työllisyyspalveluiden työntekijöiden kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi koin kehittämistyön aikana tärkeäksi yhteistyön myös SoTyDigi-hankkeen kanssa. Eri tahojen kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta esille nousi eri näkökulmia, kokemuksia ja ajatuksia, joita yhdistellen syntyi myös kehittämistyön konkreettiset tulokset: asiakastyöhön soveltuva työväline työnhaussa tarvittavien digitaitojen kartoittamiseen sekä palvelukonsepti yksilöllisestä digivalmennuksesta.
Kehittämistyön prosessi kokonaisuudessaan laittoi pohtimaan, onko nyt tarjolla oleva digituki riittävää. Voisiko digituen kehittäminen toimia osaltaan ratkaisuna yhteiskunnan haasteisiin myös työllisyydenhoidon näkökulmasta? Kaikki eivät voi valita, ovatko he osallisina digitaalisessa yhteiskunnassa vai eivät, mutta uskon, että me, joilla digitaitoja ja tahtoa on, voimme yhteistyötä tehden vaikuttaa osaltaan digiosallisuuden edistämiseen. Digitalisaation kehittyminen ei ole kuitenkaan näyttämässä hidastumisen merkkejä, joten yhteistyössä tehtävää digituen kehittämistyötä jatketaan edelleen.
Jos sinä esimerkiksi pohdit omien digitaitojesi riittävyyttä, niin älä pohdi yksin – tukea on saatavilla. Digitaitoja voi ja kannattaa kehittää, sillä parhaimmillaan digitaalisuus voi nimittäin toimia positiivisten asioiden mahdollistajana ja luoda ytyä muun muassa työnhakuun!
Sanna Härkönen
Digi-innostuja
Karelia AMK:sta valmistunut sosionomi
YTYÄ! -hankkeen työhönvalmentaja
Lähteet:
¹ Lehtovaara, H. & Namrood, T. 2021. Koronapandemia ja digiloikan opit. Maahan muuttaneiden naisten työllistämishanke edisti digitaitoja Helsingissä. Aikuiskasvatus, 41(3), 258-262. https://doi.org/10.33336/aik.111583. 11.10.2022
² Alasoini, T., Ala-Laurinaho, A., Känsälä, M., Saari, E. Seppänen, L. 2022. Työelämän digikuilujen yli: digitalisaatio kaikkien kaveriksi. Työterveyslaitos. Tietoa työstä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/143939/TTL-978-952-261-997-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y. 14.10.2022
³ Kuusisto, O., Merisalo, M., Kääriäinen, J., Hänninen, R., Karhinen, J., Korpelva, V., Pajula, L., Pihlajamaa, O., Taipale, S. & Wilska, T-A. 2022. Digiosallisuus Suomessa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163789/VNTEAS_2022_10.pdf?sequence=1&isAllowed=y. 14.10.2022
⁴ Valtioneuvosto. 2022. Työttömyyden kasvot – OECD:n tutkimusraportti tarkastelee suomalaista työttömyyttä ihmiskeskeisestä näkökulmasta. https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/tyottomyyden-kasvot-oecd-n-tutkimusraportti-tarkastelee-suomalaista-tyottomyytta-ihmiskeskeisesta-nakokulmasta-. 13.10.2022
⁵ Työ- ja elinkeinoministeriö. 2021. TE-palvelut. Digitaidot työnhaussa ja työelämässä. https://toimistot.te-palvelut.fi/-/digitaidot-työnhaussa-ja-työelämässä. 9.10.2022
⁶ Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry. Digitaitotasot. https://tieke.fi/digitaitotasot/. 13.10.2022