Vuosiavutukset ja yhteistyösopimukset pääkuva

Navigaatiovalikko

Vuosiavustukset ja yhteistyösopimukset, sisältö

Vuosiavustukset ja yhteistyösopimukset

Liperin kunnassa on vuosittain haettavissa erilaisia avustuksia eri järjestöjen, toimintaryhmien ja kuntanäkyvyyttä edistävien tapahtumien ja toiminnan edistämiseksi. Tarkista hakemusajat ja hakuohjeet.

Tutustu tällä sivulla Liperin kunnan vuosi- ja näkyvyysavustuksiin eri ryhmille.

Vapaa-aikapalveluiden vuosiavustukset

Liikunta-, nuoriso- ja kulttuurijärjestöille ja toimintaryhmille myönnettävät avustukset ovat haettavissa 1.-31. maaliskuuta 2024. Vapaa-aikapäällikkö tekee päätökset avustuksista.

Avustushakemukset tehdään ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella Miunpalveluissa.

Voit hakea edelleen myös paperisella hakulomakkeella. Avaa tästä tulostettava lomake. Postita hakemus vapaa-aikapäällikölle osoitteella Hyvinvointilautakunta, Vapaa-aikapalvelut, PL 20, 83101 Liperi.

Postin kautta lähetettyjen hakemusten tulee olla perillä ennen määräajan umpeutumista.

Pisteytystaulukot vapaa-aikapalveluiden vuosiavustuksia varten

Voit ladata pisteytystaulukot Excel-tiedostona alla olevista linkeistä. Taulukoissa on valmiina laskentaominaisuus pistemäärille. Ohjeet taulukoiden täyttöön ovat luettavissa ja ladattavissa pdf-tiedostoina.

Kulttuuriavustuksiin sisältyvää kohdeavustusta voivat hakea myös yksityishenkilöt ja vapaat toimintaryhmät.

Lisätietoja vuosiavustuksista antaa vapaa-aikaohjaaja.

Avustukset hyvinvointia ja terveyttä edistäviin tapahtumiin

Liperiläisten yhdistysten, seurojen ja muiden toimijoiden on mahdollista hakea avustusta myös hyvinvointia ja terveyttä edistävien tilaisuuksien tai tapahtumien järjestämiseen.

Avustuksen hakeminen tapahtuu vuonna 2024 Miunpalveluiden kautta sähköisellä lomakkeella. Linkki lomakkeeseen päivitetään tälle sivulle myöhemmin.

Avustuksen enimmäismäärä on 500 euroa tapahtumaa kohden toteutuneiden kustannusten mukaan. Lisätietoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista löydät avustussäännöstä.

Kunnanhallituksen myöntämät yhteistyösopimukset

Liperin kunnanhallitus myöntää vuosittain avustuksia yhteistyösopimuksina kuntanäkyvyyteen ja muuhun yhteistyöhön. Yhteistyösopimuksien kautta avustuksia voidaan myöntää liperiläisille tai Liperissä toimiville yhdistyksille ja toimijoille.

Yhteistyösopimus edellyttää markkinointiyhteistyötä ja positiivisen kuntakuvan luomista. Kuntaa voidaan tuoda näkyväksi muun muassa seuraavin keinoin: printtimateriaaleissa, esimerkiksi käsiohjelmissa tai lehtimainoksissa, mainoskyltissä, tapahtumapaikalla olevassa mainonnassa, verkkosivunäkyvyytenä ja sosiaalisessa mediassa, yhteistapahtumissa, yhdistyksen omassa viestinnässä ja muissa vastaavissa väylissä.

Yhteistyöavustusten hakuaika seuraavalle vuodelle on avoinna marraskuussa.

Katso kunnanhallituksen päätös (5.2.2023 § 28) yhdistysten ja järjestöjen yhteistyösopimuksista vuodelle 2024.

Yhteistyösopimuksista lisätietoja antaa viestinnän suunnittelija.

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Siun sote tiedottaa ikäihmisille suunnatuista palveluista, joista saa apua ja neuvoja korona-arkeen.

Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Tähän riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja Valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin. Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä. Seniorineuvonta Ankkuri palvelee tutuin aukioloajoin arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta.

Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

Asiointiapua matalalla kynnyksellä

Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

Siun soten verkkosivulle Ohjeita ikäihmisille on koottu alueen kuntien matalan kynnyksen puhelinnumerot, joihin voi olla suoraan yhteydessä tarvitessaan arkista asiointiapua koronarajoitusten aikana. Asiointinumeroihin voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos haluaa tarjota apuaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien tueksi.

- Kuntien matalan kynnyksen asiointinumerot on tarkoitettu nimensä mukaisesti käytettäväksi matalalla kynnyksellä, jotta jokainen voi omalta osaltaan noudattaa valtioneuvoston asettamia toimintaohjeita liikkumisrajoituksista, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

Auttajatahot saavat ohjeet asianmukaiseen suojautumiseen, joten palveluja tarvitsevan ei tarvitse pohtia sitä, voiko esimerkiksi kotiin toimitetun aterian ottaa vastaan tai pyytää ostokset ovelle.

Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

- Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelin palvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo Varis.

Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelin palvelua ja ateriapalveluita.

Asiakassoitot on aloitettu

Riskiryhmään kuuluvien pärjäämisestä ovat huolissaan myös läheiset. Erityisesti omaishoidon tukeen liittyvät asiat ovat koronatilanteessa herättäneet huolta ja kysymyksiä.

Siun soten ikäihmisten toimialueen palveluohjaajat ottavat yhteyttä kaikkiin omaishoidon tuen ja tukipalvelun piirissä oleviin Siun soten asiakkaisiin. Soitot tehdään 013 330 -alkuisista numeroista ja arkisin kello 8–16 välillä. Soittaminen on jo aloitettu, mutta soittoa ei kannata jäädä odottamaan, jos lisätuen tarve tulee ajankohtaiseksi.

- Omaishoitajien ja tukipalvelunasiakkaiden on hyvä olla heti yhteydessä nimettyyn omatyöntekijään, palveluohjaajaan tai meille Ankkuriin, kun tuen tarve ilmenee, muistuttaa Varis.

Koronatilanne vaikuttaa totuttuihin toimintatapoihin ja poikkeusoloissa on pohdittava tarvittaessa muita tukimuotoja ja -keinoja tavanomaisten oheen.

- Pyrimme tukemaan ja auttamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi omaishoidossa on tarkoin harkittava, voiko ja kannattaako hoidettavaa viedä totuttuun hoitopaikaan lakisääteisten vapaapäivien ajaksi. Näitä vaihtoehtoja palveluohjaajamme pohtivat yhdessä omaishoitajien kanssa, tarkentaa Varis.

Se, miten ja missä omaishoitajaa ja hoidettavaa läheistä hoidetaan sairastumisen johtuessa koronaviruksesta, ratkaistaan tapauskohtaisesti yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

Ilmoita huolesta verkossa

Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat myös ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista (Huoli-ilmoitus) ja se ei vaadi tunnistautumista. Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.

Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät huoli-ilmoitukset, jotka liittyvät ikäihmisten avuntarpeeseen.

Hymyilevä vanhempi nainen syömässä jäätelöä

Yhteystiedot

Henkilökuva.

Reetta Partanen

Vapaa-aikapäällikkö
 0400 678 799
reetta.partanen@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

Maija Palojärvi

Viestinnän suunnittelija
 040 095 7619
maija.palojarvi@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

Riitta Linkola

kulttuuri-vapaa-aikaohjaaja
 0400 585 539
riitta.linkola@edu.liperi.fi
Koivutie 4, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute