Tukipalvelut pääkuva

Navigaatiovalikko

Tukipalvelut sisältö

Tukipalvelut

Jokaisella koululaisella on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen, kun tarvetta ilmenee.

Oppilaat saavat tukea oppimiseen aina ensisijaisesti omassa kotiluokassaan, tutussa ympäristössä.

Tuen muotoja ovat esimerkiksi

  • tukiopetus
  • osa-aikainen erityisopetus
  • tulkitsemis- ja avustajapalvelut
  • apuvälineet
  • eriyttäminen

Oppimisen ja koulunkäynnin tuessa on kolme tasoa. Kaikkia tukimuotoja voidaan käyttää kaikilla kolmella tasolla sekä yksittäin että samanaikaisesti toisiaan täydentävinä.

1. Yleinen tuki

Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla vaikutamme tilanteeseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tiivistettynä yleinen tuki on laadukasta opetusta, jossa huomioidaan oppilaiden erilaiset oppimistavat ja työskentelyrytmit.

Tuki auttaa oppilasta saamaan tärkeitä onnistumisen kokemuksia niin oppimisessa kuin ryhmän jäsenenä toimimisessa. Yleisen tuen toimintamallit ovat luontainen osa koulun arkea. Yleistä tukea voi saada heti tarpeen ilmetessä. Sen aloittaminen ei edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.

Toimintakulttuurissamme korostamme välittämistä, huolenpitoa ja myönteistä ilmapiiriä.

2. Tehostettu tuki

Tehostettu tuki on tarkoitettu oppilaalle, jolle yleinen tuki ei riitä ja joka tarvitsee oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa.

Tehostetun tuen lähtökohtana on tukea oppilaan vahvuuksia ja voimavaroja.

Tehostetun tuen toteutus suunnitellaan moniammatillisena yhteistyönä. Suunnitelmallisuus on tärkeää: miten tehostettu tuki aloitetaan, miten se järjestetään ja miten oppilas palaa siitä yleisen tuen piiriin. Tehostettu tuki ja sen tavoitteet suunnitellaan ja arvioidaan oppilaalle laadittavaan oppimissuunnitelmaan.

3. Erityinen tuki

Erityinen tuki on vahvin tuen taso. Sitä oppilas voi saada silloin, kun tehostettu tuki ei riitä.

Erityinen tuki antaa oppilaalle kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista tukea niin, että hän voi suorittaa oppivelvollisuutensa. Tuen kautta myös itsetunto ja opiskelumotivaatio kohenevat. Samalla oppilas oppii vastuunottoa ja ryhmän osana toimimista.

Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta tuesta. Käytettävissä on kaikki perusopetuslain mukaiset tukimuodot. Erityisen tuen tavoitteet, sisällöt ja tuen arvioinnin kirjaamme oppilaalle laadittavaan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS).

Oppilas kuuluu erityisen tuen piiriin, kun

  • hän opiskelee pidennettyä oppivelvollisuutta,
  • hänellä on yksilöllistettyjä oppimääriä,
  • sosiaalis-emotionaaliset taidot edellyttävät erityistä tukea,
  • hän opiskelee toiminta-alueittain
  • tai jos opetus järjestetään tuen saamiseksi jossakin muussa kuin luontaisessa lähikoulussa.

Erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksen pyrimme järjestämään oppilaan omassa lähikoulussa.

Tästä voit tutustua Tuen käsikirjaan.

piirroskuva maisemasta, jossa oppilaan tuen tarjoajat kuvataan joen varrella olevina tukipisteinä oppilaan kulkiessa jokea pitkin

Tukipalvelut katso myös nämäm

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Opetusjärjestelyjen muutokset Liperin koulussa lukuvuodelle 2020–21

Opetusjärjestelyjen muutokset Liperin koulussa lukuvuodelle 2020–21

Tulevan lukuvuoden valmistelut perustuvat sekä tavanomaisiin muutoksiin koulun opettaja- ja oppilaskunnassa että kunnan hyvinvointilautakunnan päätökseen § 47 14.5.2020 ja sen mukaisiin talouden tasapainottamistoimenpiteisiin.

Kuluva kevätlukukausi on ollut monien käänteiden sävyttämä. Vaikka tärkeitä kevään koulupäivä on vielä jäljellä, teemme suunnitelmia myös tulevaa lukuvuotta 2020-21 varten.

Tulevan lukuvuoden valmistelut perustuvat sekä tavanomaisiin muutoksiin koulun opettaja- ja oppilaskunnassa että kunnan hyvinvointilautakunnan päätökseen § 47 14.5.2020 ja sen mukaisiin talouden tasapainottamistoimenpiteisiin.

Tällä hetkellä tiedossa olevat muutokset esitetään seuraavassa tiivistetysti:

Alakoulu

Alakoulussa tehdään uudet luokkajärjestelyt niin, että nykyisestä 1A ja 1B -luokista sekä tulevasta esiopetuksen ikäluokasta muodostetaan luokat 1, 2 ja yhdysluokka 1-2. Ratkaisu perustuu näiden ikäluokkien oppilasmäärien pedagogisesti perusteltuun jakamiseen (tuleva 1. vuosiluokka yhteensä 25 oppilasta, tuleva toinen vuosiluokka yhteensä 23 oppilasta).

Seuraavissa alakoulun opetusryhmissä tapahtuu joko uuden luokanopettajan aloittaminen, opetusryhmän koostumuksen muutos tai luokanopettajan vaihdos:

  • 1. luokka Anna-Leena Lötjönen
  • 1.-2. luokka uusi luokanopetuksen viranhaltija Mari Pesonen
  • 2. luokka Maija Kazera
  • 4. luokka Lauri Volmanen

Nykyisten 1A - ja 1B -luokan oppilaille tiedotetaan uudesta ryhmäjaosta ennen lukuvuoden päättymistä oppilaan oman luokanopettajan toimesta. Ryhmäjakoja on valmisteltu yhdessä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja koulun väen kanssa.

Yläkoulu

Tulevat seitsemännen vuosiluokan ryhmäjaot ja niiden luokanvalvojat tiedotetaan syksyllä lukuvuoden työn alkaessa. Hyvinvointilautakunnan päättämä kahden perusopetusryhmän vähentäminen kohdistetaan kahteen pienimmistä seitsemännen ja kahdeksannen luokan opetusryhmään 7G -(11 oppilasta) ja 8D -luokkaan (16 oppilasta).

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kyseisten opetusryhmien oppilaat sijoitetaan tasaisesti muihin saman luokka-asteen opetusryhmiin.

7G- ja 8D- luokkien oppilaille ja huoltajille tiedotetaan uudet ryhmäjaot ennen lukuvuoden päättymistä kyseisten luokkien luokanvalvojien toimesta. Ryhmäjakoja on valmisteltu yhteistyössä koulun oppilashuoltohenkilöstön kanssa.

Etualalla karttapallo, takana koulutarvikkeita.

Lisätietoja:

Yhteystiedot

Niina Kiiski

Hyvinvointipedagogi
 0400 365 511
niina.kiiski@edu.liperi.fi
Patteristontie 12 e, 80400 Ylämylly

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute