Teknologiaa ekosti-hanke alisivun pääkuva

Navigaatiovalikko

Teknologiaa ekosti -hanke sisältö

Teknologiaa ekosti Liperissä

Teknologiaa ekosti -hanke käynnistettiin varhaiskasvatuksessa syksyllä 2017. Kaksivuotisen, Opetushallituksen rahoittaman hankkeen tavoitteena on kehittää tulevaisuuden innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka edistävät hyvinvointia ja lasten ekososiaalisen sivistyksen kehittymistä.

Luonto on täynnä ihmeellisiä asioita: puro saa vesirattaan pyörimään, linnunlaulun kuuntelu mättäällä saa hyvälle mielelle ja hippaleikki kaverien kanssa puiden lomassa… no, se vain on hauskaa! Mutta miten luonto, kasvit ja eläimet vaikuttavat lapseen ja hänen varhaiskasvatusympäristöönsä, miten teknologia liittyy asiaan ja miten lapsi voisi vaikuttaa omaan ympäristöönsä?

Toiminnan pohjana näkyy Green Care -ajattelu, jolla tarkoitetaan luontoon ja maaseutuun liittyvää ammatillista, tavoitteellista ja vastuullista toimintaa, jolla edistetään hyvinvointia ja elämänlaatua.

Green Care -ajattelun mukaisesti kehitetyissä oppimisympäristöissä korostuvat erilaiset luonnon elementit ja niissä huomioidaan kestävän kehityksen näkökulma. Oppimisympäristöjen kehittäminen on osa Liperin kunnan varhaiskasvatuksen luontoperustaiselle toiminnalle myönnetyn Green Care Luontovoimaa -laatumerkin mukaista toimintaa. Oppimisympäristöissä Green Care -toiminta näkyy muun muassa kasvien kasvatuksena ja kesäkanojen hoitona. Katso sivun alalaidasta päiväkotikohtaisia materiaaleja, mitä olemme toteuttaneet osana hanketta!

Teknologiaa ekosti -hankkeen piirretty logo.

Oppimisympäristöjen kehittämisessä hyödynnetään vahvasti teknologiaa. Teknologiaa käytetään työkaluna oppimisympäristöjen suunnittelussa sekä varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen pedagogiikan apuvälineenä. Teknologian monipuolistuessa lasten teknologia-ajattelu laajentuu. Tavoitteena on digitalisoitu oppimisympäristö, jossa teknologiaa käytetään entistä monipuolisempana työkaluna. Perhepäivähoidossa digitalisoitu oppimisympäristö näkyy muun muassa Digireppujen rikastamisena.

Oppimisympäristöjä kehitetään lasten mielenkiinnon kohteiden ja omien ideoiden pohjalta.

Teknologiaa ekosti -hankkeen lähtökohtana onkin, että lapset itse ovat tutkijoita, jotka selvittävät oman toimintansa vaikutuksia ympäristöönsä. Lapset pääsevät tuottamaan sähköä ja tarkkailemaan veden kulutusta sekä suunnittelemaan vaikkapa yrttien kastelujärjestelmää.

Hankkeen taustalla toimii vahva yhteistyöverkosto, johon kuuluvat muun muassa Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu ja erilaisia yrityksiä. Hankkeen aikaansaamista vaikutuksista kerätään tietoa tutkimuksilla, yhteistyökumppanit suunnittelevat teknologisia ratkaisuja yhdessä lasten kanssa ja koko varhaiskasvatuksen Green Care -osaamista kehitetään Karelia-ammattikorkeakoulun järjestämällä koulutuksella.

 

Teknologiaa ekosti -hankkeen logokuva, jossa piirretty hymyilevä hahmo puun vierellä.

 

Teknologiaa ekosti -hanke meillä ja muualla

Tutustu näistä linkeistä hankkeen toimintaan!

Koskinen, Taru: Lisättyä todellisuutta ja talvipuutarhan ihmeitä, blogikirjoitus. (2018)

Yritystä oppimisympäristöihin! -hanke, yhteistyötahojen esittely: Puolivälin päiväkoti, Lautasuon päiväkoti, Liperin päiväkoti.

Palpatzis, Katri & Pukki, Anu: Green Care -koulutuksesta laatua Liperin varhaiskasvatukselle. (2019)

Nuutinen, Salla: Lapset oman oppimisympäristön suunnittelijoina päiväkodissa, pro gradu -tutkielma. (2019)

 

Toiminta päiväkodeissa sisältö

Toiminta päiväkodeissa

Tutustu alasvetovalikoissa päiväkotien Teknologiaa ekosti -hankkeen toimintaan. Löydät valikoista päiväkotien esittelyt sekä päivittyvää materiaalia hankkeen pohjalta toteutetusta toiminnasta. Hankkeisiin liittyviä videoita lataamme Liperin kunnan YouTube-kanavalle ja linkitämme tänne.

 

Asiakirja- ja mediatiedostot

Videoita hankkeen toiminnasta päiväkodeissa

Tutustu Teknologiaa ekosti -hankkeeseen näiden videoiden välityksellä!

 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Varhaiskasvatuksen joulunajan tiedote

Varhaiskasvatuksen joulunajan tiedote

Muista ilmoittaa lapsen läsnäoloajat hyvissä ajoin sähköisen asioinnin kautta.

Joulun, uudenvuoden ja loppiaisen aikaan 22.12.2023 – 7.1.2024 alustavan suunnitelman mukaan avoinna ovat Puolivälin, Taikametsän, Liperin ja Viinijärven päiväkodit. Vuorohoito järjestetään perheiden tarpeiden mukaisesti niille, joilla on oikeus vuorohoitoon.

Suljettuina ovat Paloaukean päiväkoti, Lautasuon päiväkoti, Liperin Penttilän yksikkö ja Liperin sekä Salokylän esiopetuksen yksiköt.

Alustavan suunnitelman mukaan lasten varahoito järjestetään seuraavasti:

  • Paloaukean päiväkodin lasten varahoito Puolivälin päiväkodissa, Kissankellojen ryhmässä.
  • Lautasuon päiväkodin ja Salokylän esiopetuksen lasten varahoito Taikametsän päiväkodissa.
  • Liperin esiopetuksen ja Liperin Penttilän yksikön lasten varahoito Liperin päiväkodissa, Opintiellä.
  • Perhepäivähoidon lasten varahoito suunnitellaan yksilöllisesti. Perhepäivähoidon varahoidon tarve ilmoitetaan perhepäivähoitajalle 19.11.2023 mennessä.

Varhaiskasvatusta tarvitsevien lasten läsnäoloajat joulun, uuden vuoden ja loppiaisen ajalle tulee ilmoittaa hyvissä ajoin sähköisen asioinnin kautta. Jos tarkoista päivistä ja läsnäoloajoista ei ole vielä tietoa, riittää ilmoitus ryhmään siitä, että lapsenne on läsnä kyseisenä aikana. Näin osaamme varata oikean määrän henkilökuntaa paikalle.

Esiopetuksen joululoma on 21.12.2023-7.1.2023. Tällä aikavälillä ei järjestetä kuljetusta kuljetusoppilaille.

Esioppilaat, jotka ovat esiopetuksen lisäksi täydentävässä varhaiskasvatuksessa ja tarvitsevat sitä myös joulun aikaan, varaavat joulu- ja tammikuulle kokonaistuntimäärän. Kokonaistuntimäärään lasketaan joulunajan varhaiskasvatustunnit ja kuukausien eli neljän tunnin esiopetuksen lisäksi olevat tunnit yhteen. Joulukuun ja tammikuun laskut muodostuvat näiden varausten mukaan.

Hyvitettävän hoitoajan ilmoittaminen

Mikäli lapsi ei tarvitse varhaiskasvatusta, merkitse lomaviikkojen päivät sähköiseen hoitoaikailmoitukseen alasvetovalikosta "muu poissaolo"-merkinnällä tai hyvityksen halutessanne "ennalta ilmoitettu poissaolo"-merkinnällä 19.11.2023 mennessä. Hyvitysaika on 22.12.2023-7.1.2024.

Mikäli lapsi on säännöllisesti joka päivä varhaiskasvatuksessa, loma-ajan poissaolo merkitään kaikille arkipäiville sähköiseen hoitoaikailmoitukseen. Mikäli lapsi käyttää paikkaa vain osan aikaa viikosta, poissaolo merkitään vain näille päiville.

Joulun, uudenvuoden ja loppiaisen ajan hyvitettävä aika vähentää joulu- ja tammikuun käytettävissä olevaa hoitoaikaa.

Mikäli varhaiskasvatuspaikka varataan säännöllisesti joka päivälle ja hoitoaika on säännöllinen, vähennetään koko kuukauden tuntimäärästä laskennalliset tunnit seuraavasti:

  • Varaus kuukaudessa 70 h, vähennettävät tunnit päivässä 3h
  • 110 h/kk, 5h/pv
  • 150 h/kk, 7h/pv
  • 180 h/kk, 8h/pv
  • 181 h/kk, 10h/pv

Mikäli paikkaa käytetään vain osan aikaa viikosta, hyvitys tehdään vain näiden päivien osalta. Käytettävää hoitoaikaa vähennetään samassa suhteessa.

Esimerkki: Kun hyvitettävä aika ajoittuu kahdelle kalenterikuukaudelle, vaikuttaa se joulukuun ja tammikuun laskuihin ja tunteihin.

  • Lapsella on varaus 150 h/kk. Hän on poissa koko joulunajan 22.12.2023.-7.1.2024. Hyvitetään yhteensä 8 päivää.
  • Vähennys joulukuussa: 4 pv (22.12.-31.12.2023) kertaa 7h = 28h. Käytettävissä joulukuussa 150h - 28h = 122h.
  • Vähennys tammikuussa: 4 pv (1.-7.1.2024) kertaa 7 h = 28 h. Käytettävissä tammikuussa 150h - 28h = 122h.
Esiopetuksen lapsia leikkimässä.

Lisätietoja antaa

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute