Navigaatiovalikko

Talousarvio ja tilinpäätökset sisältö

Talousarvio ja tilinpäätös

Liperin kunnan talousarviot vuosittain.

Liperin kunta suunnittelee talouttaan pitkäjänteisesti. Kunnan taloudenkäyttöä ohjaa valtuuston hyväksymä talousarvio ja taloussuunnitelma.

Taloutta seurataan säännöllisesti. Valtuusto käsittelee taloustilannetta kaksi kertaa vuodessa talouskatsauksissa.

Menneen vuoden talouden toteuma selviää tilinpäätöksessä, jonka valtuusto hyväksyy toukokuussa.

Linkit aukeavat uuteen välilehteen.

2024

Talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2024–2026

2023

Talousarvio 2023 ja taloussuunnitelma 2023–2025

2022

Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 20232024

Tilinpäätös 2022

Tilintarkastuskertomus 2022

Arviointikertomus 2022

2021

Talousarvio 2021

Tilinpäätös 2021

Tilintarkastuskertomus 2021

Arviointikertomus 2021

2020

Talousarvio 2020

Tilinpäätös 2020

Tilintarkastuskertomus 2020

Arviointikertomus 2020

2019

Talousarvio 2019

Tilinpäätös 2019

Tilintarkastuskertomus 2019

Arviointikertomus 2019

2018

Talousarvio 2018

Tilinpäätös 2018

Tilintarkastuskertomus 2018

Arviointikertomus 2018

2017

Talousarvio 2017

Tilinpäätös 2017

Tilintarkastuskertomus 2017

Arviointikertomus 2017

2016

Talousarvio 2016

Tilinpäätös 2016

Tilintarkastuskertomus 2016

Arviointikertomus 2016

 

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen osastosihteerin irtisanomista koskevassa asiassa

Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen osastosihteerin irtisanomista koskevassa asiassa

Kuulutus korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä 27.5.2020/taltionumero 2338/Diaarinumerot 498/3/19 ja 511/3/19

---

Korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen 27.5.2020 kunnallisen viranhaltijan irtisanomista koskevaan Hyvärisen ja Huohvanaisen valitukseen Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätöksestä 21.12.2018 nro 8/0322/4.

Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian ja kumonnut Itä-Suomen hallinto-oikeuden valituksenalainen päätöksen, joka on koskenut Liperin kunnan sivistyslautakunnan päätöstä 28.8.2014 (§ 68) ja Liperin kunnan sivistyslautakunnan päätöstä oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä 2.10.2014 (§86).

Liperin kunnan sivistyslautakunnan 28.8.2014 tekemän päätöksen mukaan Hyvärisen virkasuhteen irtisanomisperusteet ovat olleet perusteeton kieltäytyminen virkatehtävistä, epäasianmukainen käytös, suunnatun työpaikkaselvityksen raportissa ilmenneet seikat sekä virkavelvollisuuden rikkominen.

Korkeimmassa hallinto-oikeudessa on ollut arvioitavana ainoastaan virkavelvollisuuden rikkomiseen liittyvä irtisanomisperuste, sillä muiden päätöksessä vedottujen perusteiden osalta hallinto-oikeus ei ole katsonut irtisanomisen edellytysten täyttyvän. Korkein hallinto-oikeus on käsitellyt virkavelvollisuuden rikkomusasiana vain osastosihteerin vuonna 2011 lähettämää sähköpostia luottamuksellisesta asiasta, joka oli lähetetty yli tuhannelle kunnan työntekijälle ja luottamushenkilölle vastoin työnantajan ohjetta.

Korkein hallinto-oikeus on katsonut, että irtisanominen ei ole kuitenkaan ollut oikeasuhtainen seuraamus tämän teon moitittavuuteen nähden. Muita irtisanomiseen liittyviä perusteita korkein hallinto-oikeus ei ole käsitellyt.

Korkein hallinto-oikeus velvoittaa Liperin kunnan korvaamaan Hyvärisen oikeudenkäyntikulut korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja hallinto-oikeudessa sekä Huohvanaisen oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa. Korkeimman hallinto-oikeuden osalta Huohvanaisen oikeudenkäyntikulut korvataan oikeusapulain nojalla valtion varoista. Liperin kunnan maksettavaksi tulleet Hyvärisen ja Huohvanaisen oikeudenkäyntikulut ovat yhteensä 22.564,86 euroa.

//Uutista tarkennettu 1.6.2020.//

Puinen puheenjohtajan nuija pöydällä

Lisätietoja:

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute