Yritysten tarinat pääkuva

Navigation Menu

Innehållspresentatör

angle-left Liperin Mylly uuden vaiheen edessä

Liperin Mylly uuden vaiheen edessä

Yli satavuotiaan Liperin Myllyn kohtalo mietitytti alkuvuodesta monia, kunnes huhtikuussa kuultiin iloisia uutisia: Anne Vänskä ja Kari Huikuri siirtyvät Liperin Myllyn johtoon ja jatkavat myllyn liiketoimintaa.

Liperin Myllyn miljöö Kirkkolahden rannalla on monille liperiläisille ja vapaa-ajan asukkaille maisemana tärkeä. Tärkeitä ovat myös myllyn tuotteet, joilla on vakiintunut kannattajakuntansa ympäri Suomea. Liperin Myllyn uusi omistajakaksikko, Anne Vänskä ja Kari Huikuri lupaavat, että perinteistä pidetään kiinni, vaikka uudistuksiakin on suunnitteilla.

Uutinen ajoissa ulos

Kari Huikuri jatkaa myllyn operatiivisessa johdossa yrittäjänä ja toimitusjohtajana. Anne Vänskä tarttuu myllyn brändityöhön ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Olemme saaneet ennen kaikkea positiivista huomiota aivan valtavasti, Vänskä kuvailee yritysuutisen julkistamisen jälkeisiä tuntoja.

Huikuri toteaa, että hyvää palautetta on tullut paitsi viljelijäkentästä, myös asiakaskentästä. Yritys halusi tulla jo varhaisessa vaiheessa julki uutisten kanssa, sillä keväällä esimerkiksi viljelijöiden täytyi tehdä suunnitelmia tulevan vuoden viljelymäärien suhteen. Asiakkaat leipomoista kotitalouksiin ovat olleet tyytyväisiä, että tuttuja ja hyväksi havaittuja tuotteita on jatkossakin saatavilla.

Täälläkin on esimerkiksi leipomoita, jotka käyttävät jo markkinoinnissaankin sitä, että he käyttävät lähellä tuotettuja ja jauhettuja jauhoja, Huikuri ja Vänskä kertovat.

Koneisto pyörimään

Liperin Mylly on toiminut aiemmin Valion Osuuskunta ItäMaidon alla. Uudet yrittäjät kertovat, että yrityksen irrottaminen ItäMaidosta on varsin massiivinen muutos, joka vie oman aikansa. Vänskä ja Huikuri toteavat, että samalla kuitenkin katseet ovat jo myllytoiminnan kehittämisessä.

Luomu on se, jota kehitetään jatkossakin. Koska olemme pieni tekijä, meidän on mahdollista reagoida hyvinkin nopeasti eri trendeihin ja kysyntään, Anne Vänskä korostaa.

Kari Huikuri lisää, että muutenkin myllyn näkyvyyttä kehitetään joka sektorilla, että saadaan laajennettua asiakaskenttää entisestään. Yksityisenä toimijana oleminen tuo myös Huikurin mukaan lisää ketteryyttä yritystoimintaan.

Meidän voi olla helppo löytää markkinointiin uusia konsteja ja tekemisen tapoja verrattuna siihen, että olisimme osa isoa konsernia, hän kuvailee.

Vänskä kertoo, että Liperin Myllyn brändityö on käynnistetty ja samalla halutaan myös tuoda myllyn ympäristöä uudella tavalla esille osana liperiläistä kuntakuvaa. Kaksikon mukaan yhteydenottoja on tullut paljon myös juuri alueen kehittämiseen liittyen, onhan vanha punatiilinen tehdasalue Liperin Kirkkolahden rannalla mielikuvitusta ruokkiva kohde.

Koko ketju mukaan

Paikallisuus on ollut alusta asti yksi Liperin Myllyn johtavia ajatuksia. Huikuri ja Vänskä tietävät, että paikallisuuden merkitys ei tule ainakaan vähenemään jatkossa. Koko ruokateollisuudessa lähiruoka ja luomu ovat päivän trendejä. Vänskä näkee, että Liperin Mylly voi omalta osaltaan ylläpitää ja kehittää paikallista ruuantuotantoa.

Liperissäkin on rukiinviljelyssä maatiaislajikkeita ja liperiläiset viljelijät ovat tehneet paljon työtä tällä saralla, joten olisi tärkeää, että saisimme hyödynnettyä tätä osaamista ja tietoa, Vänskä painottaa.

Pelkästään omaa toimintaa kehittämällä ei kuitenkaan mennä eteenpäin, vaan molemmat tietävät, mukaan tarvitaan koko ketju alkutuottajista kuluttajiin.

Meidän toimintamme kannalta on myös tärkeää, että itse kuluttajina teemme kaupassa valinnan ostaa paikallista leipää ja muita paikallisia tuotteita. Vaikka olemme myös valtakunnallinen toimija, on tärkeää, että me täällä omalla alueella muistamme käyttää omia tuotteitamme. Joka ikisessä jauhopussissa on meidän työntekijämme sormenjäljet, Huikuri ja Vänskä muistuttavat.

 

Innehållspresentatör

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute