Navigaatiovalikko

Sidonnaisuusilmoitukset sisältö

Sidonnaisuusilmoitukset

Keskeisten päättäjien ja viranhaltijoiden sidonnaisuudet ovat kaikkien luettavissa.

Keskeisissä tehtävissä Liperissä toimivat luottamushenkilöt sekä viranhaltijat ilmoittavat julkisesti, missä kaikissa johtotehtävissä tai luottamustoimissa he toimivat Liperin kunnan lisäksi.

Kun sidonnaisuudet ovat kaikkien nähtävillä, päätöksenteko ja hallinto toimivat avoimesti ja liperiläiset pystyvät itse arvioimaan vaikuttavatko sidonnaisuudet päätöksiin.

Sidonnaisuusilmoitukset tehdään, että päätöksenteko olisi mahdollisimman avointa.

Sidonnaisuusilmoituksissa kerrotaan johtotehtävistä tai luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan (liittyy elinkeinotoimintaan tai sijoitustoimintaan) sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.

Ilmoitusvelvollisia luottamushenkilöitä ovat:

  • valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat
  • kunnanhallituksen puheenjohtajat, jäsenet ja varajäsenet
  • lautakunnan puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat (myös keskusvaalilautakunta)
  • maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamia tehtäviä hoitavan toimielimen jäsenet (elinympäristölautakunta ja sen lupajaos) - velvollisuus koskee myös toimielinten varajäseniä

Viranhaltijoista ilmoitusvelvollisia ovat:

  • kunnanjohtaja
  • kunnanhallituksen ja lautakunnan esittelijät

Ilmoitukset ja muutokset

Ilmoitus sidonnaisuuksista täytyy tehdä kahden kuukauden kuluessa tehtävään valitsemisesta. Sidonnaisuusilmoitusta ei tarvitse tehdä vuosittain, mutta mahdolliset muutokset sidonnaisuuksissa on ilmoitettava heti.

Sidonnaisuusilmoituksen tai muutoksen aiemmin ilmoitettuun voit tehdä tästä

Sidonnaisuusilmoitusten rekisteriseloste 

Liperin kunnan sidonnaisuusilmoitukset voit katsoa tästä:

Sidonnaisuusilmoitukset_upote

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Opetuksen järjestämisen ja koulujen johtamisen vaihtoehdot Ylämyllyn alueella pohdinnassa

Opetuksen järjestämisen ja koulujen johtamisen vaihtoehdot Ylämyllyn alueella pohdinnassa

Ylämyllylle valmistuva uusi koulu tuo muutoksia alueen opetus- ja johtamisjärjestelyihin. Aiheesta järjestetään myös yleisökeskustelutilaisuus Teamsin välityksellä.

Liperin hyvinvointilautakunta käsittelee 16.3.2021 kokouksessaan Ylämyllyn alueen opetuksen ja koulujen johtamisen järjestelyjen toteuttamista.

Tulevana syksynä 2021 Ylämyllyn Jyrinkylän alueella tulee opiskelemaan yli 900 koululaista luokka-asteilla 1–9. Opiskelu tapahtuu kolmessa eri rakennuksessa, uudessa yläkoulurakennuksessa sekä Jyrin että Paloaukean yksiköissä. Opetus- ja kasvatushenkilöstöä tulee olemaan noin 100.

Valmistelussa on ollut kaksi erilaista ratkaisua.

Yhtenä vaihtoehtona on, että alueella toimisi yksi yhtenäinen Ylämyllyn koulu, jossa on yhteinen johto ja hallinto.

Toisena vaihtoehtona on, että alueella on kaksi erillistä Ylämyllyn koulua: alakoulu luokille 1–6 ja yläkoulu luokille 7–9. Tässä vaihtoehdossa molemmat koulut toimivat omalla toimintakulttuurilla ja johtamisen järjestelyillä.

Asiaan liittyviä keskusteluja on käyty ja valmisteluja tehty loppuvuodesta 2020 ja alkukeväästä 2021. Hyvinvointijohtaja esittää hyvinvointilautakunnalle, että valmisteluissa edettäisiin yhden yhtenäisen Ylämyllyn koulun mallilla. Tällöin koulun nimi säilyisi Ylämyllyn kouluna ja koulun johtajana toimisi rehtori sekä kolme virka-apulaisrehtoria.

Hyvinvointilautakunta päättää hallintosäännön mukaisesti palvelualueen toiminnan järjestämisestä.

Asian merkittävyyden takia Ylämyllyn alueen koulujen rakenne- ja johtamisen järjestelyt viedään kunnanvaltuuston päätettäväksi.

Asiasta järjestetään myös yleisölle avoin keskustelutilaisuus tiistaina 23.3.2021 klo 17:00–18:00 Teams-etäyhteyden välityksellä. Tiedotamme tarkemmin Teams-keskustelutilaisuuteen osallistumisesta Liperin kunnan verkkosivuilla lähempänä tilaisuuden ajankohtaa.

 

Puinen puheenjohtajan nuija pöydällä

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute