Kulttuuri ikäihmiset pääkuva

Navigaatiovalikko

Ikäihmiset, sisältö

Ikäihmiset

Ikäihmisille suunnattu virkistys- ja kulttuuritoiminta on Liperin kulttuuritoiminnan keskiössä.

Ikäihmisten neuvosto toteuttaa niin kutsuttua KUHA-hanketta, jonka avulla toteutetaan kulttuuritapahtumia vanhuspalvelulaitoksissa asuville vanhuksille.

Ikäihmisten neuvoston tiedot löydät tästä.

Muita ikäihmisten neuvoston toteuttamia tapahtumia ovat erilaiset luentotilaisuudet ja virkistysretket.

Liikenneluotsin vinkki ikäihmisten turvalliseen liikkumiseen

  • Kohti vuoden pimeintä aikaa - näkyvyys kuntoon! Lue tärkeää asiaa pimeällä liikkumisesta tästä.
  • Katso Liikenneturvan vinkit turvalliseen pysäköintiin tästä.
  • Pysy pystyssä talvikelillä. Liikenneturva muistuttaa liukastumisten ehkäisemisestä, lue lisää tästä.
  • Valkeat maisemat ympäröivät liikenteessä - kiinnitä huomio havainnointiin, lue lisää tästä.

Vuoden senioriteko

2023 Päiväkuntoutusohjaaja Riitta Turunen

Hyvinvointialue Siun soten päiväkuntoutusohjaaja Riitta Turunen tuli Liperiin töihin vuonna 2010 ja hän oli heti vahvasti luomassa ja suunnittelemassa yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa silloista ikääntyvien neuvontakeskusta ja sen myötä kehittynyttä uudenlaista toimintaa, päiväkuntoutustoimintaa.

2022 Liisa Karttunen

2021 Liperin Sydänyhdistys

2020 Liperi-Seura, Liperin hieno historia -luentosarja

2019 Perhekoti Jäntti-Ratilainen

2018 Suomen Punaisen Ristin Liperissä toimivat osastot

Vaara-kirjastojen kotipalvelu

Kirjaston kotipalvelu on tarkoitettu niille asiakkaille, jotka eivät terveydellisistä syistä tai korkean iän vuoksi voi itse asioida kirjastossa.

Käytettävissä on koko Vaara-kirjastojen aineisto: kirjat, lehdet, äänikirjat, isotekstiset kirjat, selkokirjat, musiikki- ja kielikurssiäänitteet, Celia-äänikirjat sekä elokuvat. Kotipalvelu on asiakkaalle maksutonta.

 Asiakkaan tulee täyttää ilmoittautumislomake ja palauttaa se kirjastoon. Tulostettavan lomakkeen voit avata tästä linkistä.

Liperin kirjastojen osalta Kotipalvelusta antaa lisätietoja Arja Kiiskinen, p. 050 330 4017. Voit lukea tarkemmin Kotipalvelusta myös Vaara-kirjaston verkkosivuilta!

Ikäihmisten neuvoston muistiot, kulttuuri, sisältö

Ikäihmisten neuvoston muistiot

Voit avata tai ladata alta ikäihmisten neuvoston muistiot. Muistiot löytyvät myös Neuvostot ja toimikunnat -sivulta, jonne pääset joko edelläolevasta linkistä tai jokaisen sivun alareunassa olevasta valikosta.

Asiakirja- ja mediatiedostot

Asiakirjat
Näytetään tulokset 1 - 10 / 20
  • thumbnail
    Juuri nyt käyttäjältä

    {title}

  • Kulttuuri ikäihmiset katso myös nämä

    Uutisen lisäys (ylläpito)

    angle-left Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

    Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

    Siun sote tiedottaa ikäihmisille suunnatuista palveluista, joista saa apua ja neuvoja korona-arkeen.

    Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Tähän riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja Valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin. Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

    Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä. Seniorineuvonta Ankkuri palvelee tutuin aukioloajoin arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa, joka löytyy ikäihmisten palveluiden sivulta.

    Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

    Asiointiapua matalalla kynnyksellä

    Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

    Siun soten verkkosivulle Ohjeita ikäihmisille on koottu alueen kuntien matalan kynnyksen puhelinnumerot, joihin voi olla suoraan yhteydessä tarvitessaan arkista asiointiapua koronarajoitusten aikana. Asiointinumeroihin voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos haluaa tarjota apuaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien tueksi.

    - Kuntien matalan kynnyksen asiointinumerot on tarkoitettu nimensä mukaisesti käytettäväksi matalalla kynnyksellä, jotta jokainen voi omalta osaltaan noudattaa valtioneuvoston asettamia toimintaohjeita liikkumisrajoituksista, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

    Auttajatahot saavat ohjeet asianmukaiseen suojautumiseen, joten palveluja tarvitsevan ei tarvitse pohtia sitä, voiko esimerkiksi kotiin toimitetun aterian ottaa vastaan tai pyytää ostokset ovelle.

    Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

    Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

    - Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelin palvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo Varis.

    Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

    Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelin palvelua ja ateriapalveluita.

    Asiakassoitot on aloitettu

    Riskiryhmään kuuluvien pärjäämisestä ovat huolissaan myös läheiset. Erityisesti omaishoidon tukeen liittyvät asiat ovat koronatilanteessa herättäneet huolta ja kysymyksiä.

    Siun soten ikäihmisten toimialueen palveluohjaajat ottavat yhteyttä kaikkiin omaishoidon tuen ja tukipalvelun piirissä oleviin Siun soten asiakkaisiin. Soitot tehdään 013 330 -alkuisista numeroista ja arkisin kello 8–16 välillä. Soittaminen on jo aloitettu, mutta soittoa ei kannata jäädä odottamaan, jos lisätuen tarve tulee ajankohtaiseksi.

    - Omaishoitajien ja tukipalvelunasiakkaiden on hyvä olla heti yhteydessä nimettyyn omatyöntekijään, palveluohjaajaan tai meille Ankkuriin, kun tuen tarve ilmenee, muistuttaa Varis.

    Koronatilanne vaikuttaa totuttuihin toimintatapoihin ja poikkeusoloissa on pohdittava tarvittaessa muita tukimuotoja ja -keinoja tavanomaisten oheen.

    - Pyrimme tukemaan ja auttamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi omaishoidossa on tarkoin harkittava, voiko ja kannattaako hoidettavaa viedä totuttuun hoitopaikaan lakisääteisten vapaapäivien ajaksi. Näitä vaihtoehtoja palveluohjaajamme pohtivat yhdessä omaishoitajien kanssa, tarkentaa Varis.

    Se, miten ja missä omaishoitajaa ja hoidettavaa läheistä hoidetaan sairastumisen johtuessa koronaviruksesta, ratkaistaan tapauskohtaisesti yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

    Ilmoita huolesta verkossa

    Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat myös ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista (Huoli-ilmoitus) ja se ei vaadi tunnistautumista. Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.

    Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

    Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät huoli-ilmoitukset, jotka liittyvät ikäihmisten avuntarpeeseen.

    Hymyilevä vanhempi nainen syömässä jäätelöä

    Yhteystiedot

    Riitta Linkola

    kulttuuri-vapaa-aikaohjaaja
     0400 585 539
    riitta.linkola@edu.liperi.fi
    Varolantie 3, 83100 Liperi

    SOME painikkeet

     

    Sivu arviointi ja palaute