Poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu pääkuva

Navigaatiovalikko

Poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu sisältö

Poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu

Erityistapauksissa voit tarvita rakennushankkeeseen poikkeamispäätöksen tai suunnittelutarveratkaisun.

Ennen kuin haet poikkeamispäätöstä tai suunnittelutarveratkaisua, ole yhteydessä kaavoituspäällikköön ja kysy etukäteen edellytyksiä luvalle. Yhteydenottoa suositellaan ensisijaisesti sähköpostilla. Näin voit välttyä turhalta hakuprosessilta. Kunnasta saa tarvittaessa myös ohjeita hakemuksen täyttöön.

Poikkeamispäätökset ja suunnittelutarveratkaisut siirtyvät tammikuusta 2023 alkaen sähköisesti haettaviksi Lupapiste-palvelun kautta.

Poikkeamispäätös

Jos suunnittelet rakennushanketta, joka on vastoin voimassa olevaa yleis- tai asemakaavaa tai sen alueella on voimassa rakennuskielto, voit hakea poikkeamispäätöstä.

Esitä poikkeamishakemuksessa perustelut poikkeamiselle ja arvio poikkeamisen keskeisistä vaikutuksista. Ohjeet poikkeamisluvan hakemiseen yllä olevasta linkistä. 

Poikkeamisluvalle tulee hakea lainvoimaisuustodistus 30 päivän kuluttua päätöksen antamisesta. Todistus haetaan Itä-Suomen hallinto-oikeudesta sähköpostilla: ita-suomi.hao@oikeus.fi.

Tutustu Lomarakennuspaikan käyttötarkoituksen muutokset pohjavesialueella ja rantavyöhykkeellä jätevesihuoltoon liittyen - luvittamisen periaatteisiin tästä linkistä.

Suunnittelutarveratkaisu

Suunnittelutarveratkaisun tarvitset, kun rakennat alueelle, joka on määritelty rakennusjärjestyksessä tai kaavassa suunnittelutarvealueeksi tai kun alueen käyttö vaatii erityisiä toimenpiteitä, kuten teiden, vesijohdon tai viemärin rakentamista tai vapaa-alueiden järjestämistä. Ohjeet suunnittelutarveratkaisun hakemiseen yllä olevasta linkistä.

 

Hae myös rakennuslupa

Poikkeamispäätös ja suunnittelutarveratkaisu ovat voimassa kaksi vuotta. Niiden lisäksi tarvitset aina rakennusluvan, joka on haettava poikkeamispäätöksen tai suunnittelutarveratkaisun voimassaoloaikana.

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Liperin kunnan toimipisteet avoinna jälleen 3. elokuuta alkaen

Liperin kunnan toimipisteet avoinna jälleen 3. elokuuta alkaen

Kunnanvirasto, kirjaamo ja hyvinvointipalveluiden toimipiste ovat avoinna 3. elokuuta alkaen klo 9–15.

Asiointi

Liperin kunnanvirasto (Varolantie 3) aukeaa jälleen asioinnille 3. elokuuta 2020 alkaen. Kunnanviraston palvelupisteellä on käytettävissä asiakaspääte ja palvelupisteellä voit jälleen hoitaa Kelan ja TE-palveluiden asiointisi. Palvelupisteeltä voit myös ostaa Liprakan uimahallin ja kuntosalin kertalippuja ja sarjakortteja. Palvelupiste on avoinna arkisin klo 9–11 ja 12–15. Kunnanvirasto ja kirjaamo ovat avoinna arkisin klo 9–15.

3. elokuuta alkaen on mahdollista asioida myös kunnan hyvinvointipalveluiden toimipisteessä, Keskustie 3, arkisin klo 9–15.

Suosittelemme edelleen hoitamaan mahdollisuuksien mukaan asiointia sähköisesti ja puhelimitse. Liprakan lippuja voi ostaa entiseen tapaan myös Käsämän Teboililta.

Asiakkaille on kunnanvirastolla käsienpesumahdollisuus sisäänkäyntien luona olevissa asiakas-wc:issä. Palvelupisteellä on lisäksi käsidesiä.

Piha-alueen remontti

Kunnanviraston yläpihan ja pääsisäänkäynnin ympäristössä tehdään heinä-elokuun aikana remonttia, jonka vuoksi kulkuyhteys virastolle on väliaikaisesti poikkeava. Pysäköinti tapahtuu remontin aikana alapihan paikoitusalueelle.

Tiistaista 11. elokuuta alkaen käynti kunnanvirastolle on taas pääovesta, mutta pihaan kannattaa kiertää Postineidinkujan suunnalta.

Sisäpihan puolen portaat ovat olleet jälleen käytössä, mutta koska työt etenevät koko ajan ja edessä on vielä päällystysvaihe, varauduttehan hetkellisiin muutoksiin.

Pahoittelemme remontista koituvaa haittaa!

Liperin logo harmaalla pohjalla

Yhteystiedot

Henkilökuva.

Jukka Haltilahti

Kaavoituspäällikkö
 0400 125 152
jukka.haltilahti@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute