Oppilashuolto pääkuva

Navigaatiovalikko

Oppilashuolto sisältö

Oppilashuolto

Oppilashuolto toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla. Se edistää fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja ehkäisee ongelmien syntymistä.

Oppilashuolto jaetaan yhteisölliseen ja yksilölliseen oppilashuoltoon. Se toimii oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla, ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja täydentää oppilaan saamaa yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Oppilashuolto edistää myös koko kouluyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllistä toimintaa, parantaa ympäristön esteettömyyttä ja lisää kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Yhteisöllinen oppilashuolto

Oppilashuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää yhteisöllistä oppilas- tai opiskelijahuoltoa. Yhteisöllinen oppilashuoltotyö kuuluu kaikille koulussa työskenteleville. Se vahvistaa koulun yhteisöllistä toimintakulttuuria ja tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja turvallisuutta. 

Koulukohtaisen oppilashuoltotyön suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaa tehtävää varten perustettu oppilashuoltoryhmä. Ryhmään voivat kuulua rehtori, erityisopetuksen edustaja, opettajat, oppilashuollon palveluiden työntekijät, huoltajien edustaja ja kutsuttaessa alueella toimivat muut asiantuntijat.

Yhteisöllisen oppilashuollon kokousmuistiot ovat julkisia ja niitä voit lukea koulujen kotisivuilla.

Yksilöllinen oppilashuolto

Oppilaalla on oikeus myös yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Se tarkoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, psykologi- ja kuraattoripalveluita, monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa sekä tarvittavia sosiaali- ja terveyspalveluita.

Yksilökohtainen oppilashuolto edistää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia.

Yksilökohtainen oppilashuolto on suunnitelmallista ja monialaista yhteistyötä, johon voi kuulua opetustoimi, sosiaali- ja terveystoimi, oppilas ja hänen huoltajansa sekä muut tarvittavat tahot. Asiantuntijaryhmä kutsutaan koolle, kun lapsen fyysisestä, psyykkisestä tai sosiaalisesta hyvinvoinnista herää huolia. Yksilökohtainen oppilashuolto perustuu vapaaehtoisuuteen, eli sitä varten tarvitaan huoltajan suostumus.

Oppilashuollon suunnitelmat, toteutumisen ja arvioinnin kirjaamme oppilashuoltokertomukseen ja potilastietojärjestelmään tai asiakastietojärjestelmään. Näitä salassa pidettäviä tietoja luovutetaan vain hyvin perustellusta pyynnöstä. Oppilashuoltokertomuksista muodostuu oppilashuoltorekisteri.

 

Oppilashuolto katso myös nämä

Katso myös nämä

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Korona-altistumisia rippileirillä Liperissä

Korona-altistumisia rippileirillä Liperissä

Siun sote tiedotti keskiviikkona 28. heinäkuuta laajoista joukkoaltistumisista toimialueellaan. Siun sote on yhteydessä kaikkiin karanteeniin asetettaviin.

Liperissä 20.–26.7. pidetyllä rippileirillä noin 45 henkilöä on altistunut koronavirukselle. Altistuneista 36 asetetaan tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin ja kaikki altistuneet ohjataan koronatestiin.

Siun sote on yhteydessä kaikkiin karanteeniin asetettaviin. Seurakunta on tiedottanut asiasta kaikkia altistuneita.

Myös kotihoidossa Joensuussa noin 15 asiakasta ja työntekijää on altistunut koronavirukselle. Siun sote on yhteydessä kaikkiin altistuneisiin. Tapauksen vuoksi muutama työntekijä on asetettu karanteeniin, mikä vaikuttaa osaltaan kotihoidon palveluihin keskisellä alueella lähiviikkoina. Siun sote pyrkii turvaamaan asiakkaille kotihoidon palvelut. Mahdollisista muutoksista Siun sote on yhteydessä asiakkaisiin.

Keskiviikkona klo 14 mennessä Pohjois-Karjalassa on todettu yhdeksän uutta koronavirustartuntaa. Siun sote on yhteydessä altistuneisiin, jotka voidaan tavoittaa henkilökohtaisesti.

Tilanteissa, joissa altistuneita ei voida tavoittaa henkilökohtaisesti, altistumispaikat kirjataan Siun soten verkkosivuille osoitteeseen https://www.siunsote.fi/koronaviruksen-altistumispaikat.

Uudet altistumispaikat päivitetään heti, kun altistumispaikat on saatu selvitettyä.

 

Kertakäyttöisiä kasvomaskeja pöydällä pinossa

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute