Navigaatiovalikko

Liperi-tietoa sisältö

Liperi-tietoa

Kunnallishallinnolla on Liperissä yli 140-vuotinen historia.

Ennen uuteen kunnallishallintoon siirtymistä paikallinen hallinto oli valtion ja ennen kaikkea kirkon käsissä. Uuteen kunnallishallintoon Liperissä siirryttiin vuonna 1875, kun seurakunta erotettiin kunnasta. Se merkitsi kunnallisten asioiden hoidon siirtymistä kokonaan kuntalaisille ja päätöksenteon siirtymistä kuntakokouksiin.

Kunnallishallinnon alkamista pidetään myös entisen emäpitäjän, Suur-Liperin, päättymisen ajankohtana, koska uusi kunnallisasetus mahdollisti useampien kuntien muodostamisen kuhunkin pitäjään. Näin entinen Suur-Liperi hajaantui useiksi eri kunniksi ja Liperin kunnan alueeksi jäi Liperin luterilaisen emäseurakunnan alue. 

Kirjaston toiminta alkoi Liperissä jo ennen uutta kunnallishallintoa; vuonna 2015 siitä tuli 170 vuotta.

Liperi tänään

Liperi on kolmen taajaman ja hieman alle 12 000 asukkaan kaunis ja vireä kunta Pohjois-Karjalassa. Sijaitsemme loistavien kulkuyhteyksien äärellä: meille pääsee junalla, bussilla, lentokoneella ja hyviä ulkoilureitistöjä pitkin myös pyörällä ja vaikka patikoiden.

Leipäpitäjänä tunnetussa Liperissä maataloudella on pitkät perinteet ja kunnassamme on tuottajia sekä alku- että lopputuotannossa. Maatalouden lisäksi kunnassamme on paljon teollisuuden yrityksiä, joiden tuotannon markkina-aluetta on koko maailma. Liperin kunnassa on kolme taajamaa: Liperin kirkonkylä, Ylämylly ja Viinijärvi. Lisäksi meillä on lukuisia vireitä kyliä.

Vaakuna

Liperin kunnan symboliksi vakiintuneen vaakunan suunnitteli tilauksesta taiteilija Ahti Hammar. Virallisesti vaakuna vahvistettiin käyttöön otettavaksi vuonna 1954. Vaakuna on ulkoasultaan yksinkertainen ja siinä on käytetty vain yhtä heraldiikan peruskuviota, toistoristiä. Vaakuna kuvaa Liperin emäseurakuntaa ja siitä irtaantuneita neljää luterilaista seurakuntaa: Outokumpu (Kuusjärvi), Kontiolahti, Kaavi ja Polvijärvi.

Joensuun seurakunta erotettiin Kontiolahdesta, ei suoraan Liperistä. Taustalla on entinen Suur-Liperi, joka oli aikansa hallinnollinen keskus niin maallisissa kuin hengellisissäkin asioissa ja josta muut seurakunnat ja pitäjät ovat irtautuneet.

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Siun sote kerää palautetta kuljetuspalveluista ja vammaispalveluista

Siun sote kerää palautetta kuljetuspalveluista ja vammaispalveluista

Siun sote kerää asiakaspalautetta vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun asiakkailta sekä vammaispalvelujen asiakkailta palvelujen kehittämiseksi. Kyselyihin vastataan nimettömänä ja annettu palaute käsitellään luottamuksellisesti.

Kuljetuspalvelujen asiakaspalautekysely

(vastaa viimeistään 17.4.2020)

Kuljetuspalvelujen asiakaspalautekyselyllä kerätään tietoa vammaispalveluasetuksen (VpL) 8 §:n sekä sosiaalihuoltoasetuksen (ShL) 23 §:n perusteisesta kuljetuspalvelusta. Tähän kuljetuspalveluun kuuluvat työssä käymisen, opiskelun, asioimisen, yhteiskunnallisen osallistumisen, virkistyksen tai muun sellaisen syyn vuoksi tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset. Palautetta kerätään vuoden 2020 ajalta.

Kyselylomakkeella ei kerätä tietoa KELA-kyydeistä. KELA-kyytejä ovat terveydenhoitomatkat, joita ovat esimerkiksi: lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit, apuvälineiden sovituskäynnit tai lääkärin määräämät tutkimus ja hoitokäynnit. Kyselyn tarkoituksena on kerätä palautetta kokemuksista kuljetuspalvelun käytöstä. Kyselyn painopiste ei siten ole lakisääteisissä ohjeistuksissa, kuten esimerkiksi kuljetusten omavastuuosuudessa tai perheenjäsenten oikeudessa kulkea kuljetukseen oikeutetun kanssa samalla kyydillä.

Kuljetuspalvelun asiakaspalautekysely toteutetaan yhteistyönä Siun soten, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen ja Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskuksen (MYK) kesken. Asiakaspalautetta hyödynnetään vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun kehittämisessä sekä kuljetuspalvelukilpailuttamisessa.

Vammaispalvelujen asiakaspalautekysely

(vastaa viimeistään 17.4.2020)

Vammaispalvelujen asiakaspalautekyselyllä kerätään palautetta vammaispalvelun sosiaalityöstä, sosiaaliohjauksesta ja palveluohjauksesta. Asiakaspalautekysely toteutetaan Siun soten ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen yhteistyönä.

Kyselyt on postitettu palautuskuoren kera asiakkaille viikolla 13, mutta niihin voi myös vastata sähköisesti. Vastaa kyselyihin viimeistään 17.4.2020. Linkit löytyvät ylempää tekstistä.

Mikäli tarvitset puhelimitse apua lomakkeen täyttämisessä, voit ottaa yhteyttä: Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry, Oona Hämäläinen, p. 046 964 5133.

Palvelujen kehittämiseksi kyselyjen tuloksista järjestetään keskustelutilaisuudet asiakkaille. Koronavirustilanteesta johtuen nämä huhti- ja toukokuulle suunnitellut asiakastilaisuudet siirtyvät, ja ne järjestetään tilanteen niin mahdollistaessa.

 

Kaksi ihmistä pitelemässä toisiaan kädestä, kuvaan rajattu vain kädet

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute