liikenteenohjauslaitteet

Navigaatiovalikko

Liikenteenohjauslaitteet sisältö

Liikenteenohjauslaitteiden asentaminen

Hae lupaa liikenteenohjauslaitteiden asentamiseen kunnalta.

Jos yksityistielle tarvitaan esimerkiksi uusi liikennemerkki, siihen tulee hakea lupaa kunnalta. Kunta ei saa evätä lupaa ilman pätevää syytä.

Luvan hakeminen

Ennen kunnan luvan hakemista päätös merkin asettamisesta täytyy tehdä tiekunnan kokouksessa. Hoitokunnan tai toimitsijamiehen toimivalta ei riitä pysyvistä liikennemerkeistä päättämiseen. Jos tiekuntaa ei ole, päättävät tieosakkaat asiasta yhteisesti. Käytännössä kaikkien tieosakkaiden tulee olla asiasta yhtä mieltä.

Hae lupaa kunnalta vapaamuotoisella hakemuksella ja liitä mukaan kopio kokouspöytäkirjasta, josta ilmenee tiekunnan myönteinen kanta liikenteenohjauslaitteen asettamiseen. Merkitse lisäksi karttaliitteeseen liikennemerkkien tai vastaavien sijainti.

Kunnan suostumuksen antamisesta liikenteenohjauslaitteen asettamiseksi peritään elinympäristölautakunnan päätöksen 13.9.2022 § 153 mukaisesti yleinen taksa 150 € (selvät tapaukset) tai 300 € (jos päätöksen valmistelu vaatii esim. maastokäyntiä tai erillisiä neuvotteluja).

Toimita hakemus osoitteeseen:

Liperin kunta
Elinympäristöpalvelut
Varolantie 3, 83100 Liperi

tai sähköpostilla osoitteeseen:

kirjaamo@liperi.fi

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Varsinais-Suomen ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen palvelutasoa uusilla palvelusopimuksilla

Varsinais-Suomen ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen palvelutasoa uusilla palvelusopimuksilla

Palvelutasomuutoksiin on päädytty tienkäyttäjäpalautteiden ja liikenneseurannan perusteella. Liperin Arvinsalmen lossi muuttuu vuoden 2020 kuluessa kantokyvyltään suuremmaksi.

Tienpitäjänä toimiva ELY-keskus on kilpailuttanut uudelleen 40 lauttapaikan liikennepalvelut ja solminut neljä siirtymäkauden sopimuspakettia lauttaliikennepalveluiden tuottamisesta. Sopimukset ovat osa hankintastrategiaa, jolla tähdätään tulevaisuudessa pitkäkestoisiin, jopa 20 vuoden sopimuksiin.

Sopimusten kilpailutusten yhteydessä selvitettiin lauttaliikenteen aikatauluttomuuden kustannuksia suhteessa aikataulutettuun liikenteeseen. Selvitys koski lauttapaikkoja, joilla liikennöidään ilman aikataulua.

ELY-keskus pyysi aiheeseen liittyen lauttapaikkakohtaisia lausuntoja kansalaisilta ja asianomaisilta kunnilta. Lausuntoja saatiin 361 kappaletta, joista 90 % vastusti aikataululliseen liikenteeseen siirtymistä.

Saatujen tarjousten perusteella voitiin todeta, että kustannussäästö aikataululliseen liikenteeseen siirtymisestä on liian pieni suhteessa yleiseen etuun. Syntyvä säästö on pääasiassa seurausta pienemmästä energian kulutuksesta. Lauttaliikenne on pääsääntöisesti aikataulutonta myös jatkossa, eikä muutoksia lauttapaikkakohtaisiin nykykäytäntöihin toteuteta.

Liperin Arvinsalmen lossi muuttuu vuoden 2020 aikana kantokyvyltään suuremmaksi. Tämänhetkisen lossin kantavuus on 60 tonnia, kun uusi, Puumalasta siirtyvä Nestori-lossi kantaa 150 tonnia.

 

Lossi, jonka taustalla näkyy rantaviivaa ja järvimaisemaa.

Yhteystiedot

Jouni Pekonen

Tekninen johtaja
 050 467 3533
jouni.pekonen@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

Pekka Tapio

infrapäällikkö
 050 563 6226
pekka.tapio@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute