Esiopetus pääkuva

Navigaatiovalikko

Esiopetus sisältö

Esiopetus

Esiopetus on osa lapsen oppimisen polkua.

Vuotta ennen oppivelvollisuuden alkamista kaikilla lapsilla on oikeus osallistua esiopetukseen 700 tuntia vuodessa. Esiopetusta järjestetään pääsääntöisesti kouluvuoden rytmin mukaisesti viitenä päivänä viikossa neljä tuntia kerrallaan,  klo 9–13.

Aikataulut ja esiopetusinfo

Syyslukukausi 2023

  • Esiopetus alkaa 9.8.2023
  • Esiopetuksen koulutuspäivä 29.9.2023, ei esiopetusta
  • Syysloma 16.–20.10.2023
  • Itsenäisyyspäivä 6.12.2023
  • Joululoma 21.12.2023–7.1.2024

Kevätlukukausi 2024

  • Esiopetus alkaa 8.1.2024
  • Esiopetuksen koulutuspäivä 16.2.2024, ei esiopetusta
  • Talviloma 4.–8.3.2024
  • Pääsiäisvapaa 28.3.–2.4.2024
  • Vappu 1.5.2024
  • Helatorstai 9.5+pe 10.5.2024
  • Lukuvuosi päättyy 23.5.2024

Esioppilaiden lomat ovat pidempiä kuin koululaisilla. Tarkemmat toiminta- ja loma-ajat löydät esiopetuksen aikataulusta.

Kaksivuotinen esiopetuskokeilu

Liperi on mukana Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttamassa kaksi vuotisessa esiopetuskokeilussa. Kokeilu kestää elokuun 2021 alusta toukokuun 2024 loppuun.

Kokeiluun osallistuvat vuosina 2016 tai 2017 syntyneet lapset. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut kokeilua toteuttavat esiopetuspaikat ja määritellyt kokeilun piiriin kuuluvat vuosina 2016 ja 2017 syntyneet lapset. Opetushallitus on laatinut opetussuunnitelman perusteet kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja kunta laatii kuntakohtaisen opetussuunnitelman.

Esiopetuksessa tärkeintä on herättää lapsessa kiinnostus oppimiseen.

Liperissä esiopetusta järjestetään koulujen yhteydessä ja päiväkodeilla. Esiopetusta järjestetään:

  • yhdessä perusopetuksen kanssa joustavana esi- ja alkuopetuksena
  • vuoroesiopetuksena Puolivälin päiväkodilla
  • yhdessä 5-vuotiaiden kanssa Taikametsän päiväkodilla, Paloaukean päiväkodilla ja Liperin esiopetuksessa

Esioppilaat ja 1-2 luokan oppilaat toimivat yhdessä joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Oppiminen on kokonaisvaltaista ja lähtee aina liikkeelle lasten aiemmista kokemuksista ja mielenkiinnon kohteista.

Lasten kehittyviä valmiuksia ja orastavia taitoja viemme esiopetusvuoden aikana yksilöllisesti eteenpäin. Leikki on keskeisin toimintamuoto ja lisäksi käytämme monipuolisia, yksilöllisiä ja osallisuutta tukevia oppimistapoja. Positiivinen pedagogiikka ja lapsen vahvuuksiin perustuva oppiminen ohjaavat toimintaamme.

Varhaiskasvatuspalvelu esiopetuksen lisänä

Aamulla ennen esiopetusta ja/tai iltapäivällä esiopetuksen jälkeen tarvittava varhaiskasvatus toimii  samoissa tiloissa esiopetuksen kanssa. Esiopetus ja varhaiskasvatus muodostavat lapselle ehjän päivän, eikä lapsi vaihda paikkaa kesken päivän.

Lapsen tuki

Tuemme lapsen kehitystä ja oppimista yksilöllisesti hänen omassa ryhmässään.

Jokainen lapsi tarvitsee jossakin elämänsä vaiheessa tukea, kun hän kasvaa ja opettelee uusia taitoja ja asioita.

Perheen ja esiopetuksen yhteistyö on erittäin tärkeää aina ja erityisesti silloin, kun lapsi tarvitsee tukea. Lapsen toiminta ja vuorovaikutus ryhmässä edistyy parhaiten, kun kotona ja esiopetuksessa noudatetaan yhteisiä toimintatapoja.

Tästä voit tutustua Tuen Käsikirjaan.

Kenelle voit puhua, kun huolia herää?

Jos lapsesi kehityksestä, oppimisesta, toimintatavoista tai mistä tahansa muusta herää huolia tai jokin mietityttää, on tärkeää, että otat asiat puheeksi esiopettajan kanssa.

Mietitään yhdessä miten voimme auttaa lasta ja perhettänne ratkaisukeskeisesti eteenpäin. Esiopetuksen erityisopettaja, hyvinvointipedagogi ja perheohjaaja ovat käytettävissäsi. He muodostavat Liperin varhaiskasvatuksen tukitiimin, joka on mukana kasvattamisen matkalla.

Uutisen lisäys (ylläpito)

angle-left Hyvinvointilautakunnan esityslistalla uudet työtehtävät

Hyvinvointilautakunnan esityslistalla uudet työtehtävät

Hyvinvointilautakunnan 11.4. kokouksen esityslista on nyt nähtävillä. Listalla ovat muun muassa kahden varhaiskasvatuksen lastenhoitajan tehtävän perustaminen sekä perusopetuksen hyvinvointipedagogin tehtävän perustaminen.

Varhaiskasvatuksessa lasten lukumäärä on kasvanut edellisvuoteen verrattuna ja kasvua on tapahtunut etenkin Viinijärvellä. Viinijärven päiväkodissa on ollut alun perin kaksi kahden kasvattajan ryhmää, joista molemmat ovat olleet viime keväästä lähtien kolmen kasvattajan ryhmiä. Lisäksi iltahoidon tarvitsijoita on entistä enemmän. Viinijärvellä päiväkodin lasten määrän kasvu näyttää pysyvältä, joten Viinijärvelle esitetään perustettavaksi kaksi varhaiskasvatuksen lastenhoitajan tehtävää.

Lisäksi Liperin kuntaan esitetään perustettavaksi perusopetuksen hyvinvointipedagogin tehtävä. Opetushallitus on myöntänyt kunnalle 31 000 euron valtion erityisavustuksen vuosille 2019–2020. Avustuksella on tarkoitus käynnistää Tsemppari-toiminta Ylämyllyn alakoulussa. Tsempparina toimiva hyvinvointipedagogi on läsnä koululaisten arjessa ja antaa tukea esimerkiksi tunne-elämän tarpeissa.

Esityslistalla on myös varhaiskasvatuksen kerhotoiminnan lopettaminen ja kerhotoiminnan mahdollinen siirtyminen Liperin seurakunnan järjestettäväksi. Kerhotoiminnan asema ja tarve ovat muuttuneet 1.8.2016 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain jälkeen. Kerhotoiminta on muuttunut satunnaisemmaksi ja lasten kannalta nähdään järkevämpänä, että lapset pääsevät tavallisiin päiväkoti- ja perhepäivähoitoryhmiin. Kerhotoiminnan siirtymisestä Liperin seurakunnalle on käyty alustavia keskusteluja.

Lue koko esityslista Dynasty-tietopalvelusta.

Kokouksen jälkeen tarkistettu pöytäkirja on myös luettavissa Dynastysta.

Puinen puheenjohtajan nuija pöydällä.

Yhteystiedot

Henkilökuva.

Katja Penttinen

Palvelusuunnittelija
 0400 428 397
katja.penttinen@liperi.fi
Varolantie 3, 83100 Liperi

Annina Hirvonen

Päiväkodin johtaja
 040 740 1878
annina.hirvonen@edu.liperi.fi
Koulukuja 1, 83100 Liperi

Kati Mäkisalo

Perhetyöntekijä
 050 307 4625
kati.makisalo@edu.liperi.fi
Viljatie 1, 80400 Ylämylly

Hannele Solaranta

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
 050 525 2309
hannele.solaranta@edu.liperi.fi
Keskustie 3, 83100 Liperi

SOME painikkeet

 

Sivu arviointi ja palaute