Blogit pääkuva

Navigaatiovalikko

Blogi sisältö

angle-left

Blogit

Syksyn taidekuulumisia

Taidekasvatuksen syksyyn on kuulunut kokeilua, taiteilua, iloa ja onnistumisen riemua.

Aloitin taidekasvattajana Liperin varhaiskasvatuksessa nyt syksyllä 2019 ja aika on kulunut nopeasti, niin kuin hyvässä seurassa on tapana. Vuosi 2019 ja syyslukukausi alkavat olla lopuillaan ja halusin koota pienimuotoisen näyttelyn lukukauden aikana valmistuneista teoksista ja kertoa syksyntouhuista.

Työskentelin syksyn aikana Paloaukean ja Viinijärven päiväkotilaisten kanssa, yhteensä yhdeksässä ryhmässä. Aamupäivät ohjasin taidetyöskentelyä, ja iltapäivisin tutustuin ryhmiin, lapsiin ja kasvattajiin. Teimme syksyn aikana paljon erilaisia töitä, erilaisista materiaaleista.

Suunnittelimme kasvattajien kanssa toiminnan jokaiselle ryhmälle omanlaisensa. Teimme erilaisia harjoitteita muun muassa rauhoittumiseen, tunne- ja kaveritaitoihin liittyen. Muovasimme voimaeläimiä, olioita, kaloja, soittimia, halloween-, joulu-, talvi- ja isäteemaisia asioita ja muita mörriäisiä.  Maalaustyöskentelyn suosio yllätti minut positiivisesti.

Pidin musiikki- ja tunnemaalausharjoituksia sekä harjoittelimme maalauksen perustaitoja. Muovailua teimme das-massasta, paperimassasta ja taikataikinasta. Teimme kokeiluja eri väreillä ja välineillä sekä testasimme muun muassa millaista jälkeä maalatuilla pikkuauton renkailla syntyy paperille, tai merisuolalla tai sokeriliuoksella. Maalasimme mustikalla, puolukalla ja mangolla.

Syyslomalla maalasin lapsiryhmälle dinosaurussadun Kylli-täti tyyliin. Kuvataidetoiminnassa käytän paljon musiikkia apuna, se herättää tunteita ja ajatuksia. Valitsen musiikin yleensä teeman, ryhmän tunnetilan tai lasten toiveiden mukaan. Erään ryhmän kanssa keskeytimme maalaushommat ja pidimmekin discon, kun musiikki vei mukanaan.

Erilaisia rallatuksia ja runoja olemme muistelleet lasten kanssa lähes päivittäin. Teimme myös ulkona teoksia luonnon materiaaleista ja katselimme luonnon omaa taidetta; värikkäitä auringon nousuja, ihailimme (ja välillä halailimme) puita ja kauniita jäämuodostelmia. Ihmettelimme ja leikimme paljon!

Työskentelyni lähtökohtana on se, että jokainen saa olla oma itsensä ja taiteilla omalla tyylillään; ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä taidetta. Haluan vahvistaa lapsen omaa innostusta, ajattelua ja minuutta sekä omaa tapaa tehdä asioita.

Joskus meidän aikuisten on hankala ymmärtää, että asioita voi tehdä monella eri tavalla. Taidetyöskentelyssä sotkua syntyy ja saa syntyä, siivotaan sitten lopuksi yhdessä. Suurin onnistumisen tunne tulee, kun lapsi ei kuule eikä näe mitään keskittyessään tekemiseensä. Joskus ryhmän valtaa suuri hiljaisuus ja rauha, kun jokainen haaveilee ja taiteilee omassa maailmassaan. Tuolloin on ihana katsella haaveilevia lapsia ja pohtia mitä tämä juuri nyt mielessään ajattelee.

Huippuja ovat myös ne mahtavat oivallukset, kun joku vaikkapa keksii ihan ikioman värin, taikataikina-kissa muuttuukin possuksi tai ”hei kato vautsi, mie tein tälleensä!”

Kiitos ihanille taitaville kasvattajille ja lapsille keiden kanssa olen saanut työskennellä syksyn ajan. Ensi vuonna matka jatkuu Puolivälin, Liperin, Lautasuon ja Metsälä-Taikametsän päiväkotien taidemaailmoihin. Odotan innolla millaisia pieniä taiteilijoita, kasvattajia ja ryhmiä sieltä löytyykään!

Iloa, rauhaa ja lapsenmielistä joulun taikaa sekä paljon onnenhetkiä vuodelle 2020!

Toivoo taidekasvattaja Reetta Hynynen

Kokoelma lasten tekemiä taideteoksia.

Kokoelma lasten tekemiä taideteoksia.

Kokoelma lasten tekemiä taideteoksia.

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Miten sinä varaudut vanhuuteen?

Tämän päivän ikäihmiset ovat joutuneet ja oppineet tekemään työtä, huolehtimaan omaisista,...

Webinaareja ja Teamsseja

Poikkeusoloissa löysimme nopeasti uuden tavan kokoustaa, pitää yhteisiä sidosryhmätapaamisia...

SOME painikkeet

Sivu arviointi ja palaute